Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00081512" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00081512 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se snaží znovu položit otázku, do jaké míry je režijní tvorba Petra Lébla ?postmoderní? a zda má vůbec smysl termín používat. Autor soudí, že Léblovu divadlení poetiku lze přesněji postihnout terminologií post-dramatického divadla a konstatuje, žeu Lébla se výrazně uplatňuje intertextualita, vizuální dramaturgie, rytmizace, metadivadelnost, hra s hustotou znaků. Ukazuje, že některé zmíněné fenomény lze sledovat i ve tvorbě alternativních divadel 70. a 80. let (režisér Petr Scherhaufer, tvorba HaDivadla) a do jisté míry i v některých režiích Otomara Krejči a Alfréda Radoka nebo scénografické práci Jaroslava Maliny. Představa, že divadelní post-moderna v Čechách radikálně nastupuje v 90. letech se tak jeví do jisté míry jako zkreslení ? Léblův styl je těsně spjat s divadlem 80. let (i tvorbou předchozí) a vyrůstá z něj.
Název v anglickém jazyce
Differences Re-measured. Transformation of Czech Stage Directing in the 1980s and the Petr Lébl's Theatre Practise
Popis výsledku anglicky
The study seeks to re-assess the question and interpretative relevance of the term "postmodernism" frequently associated with the work of Czech theatre director Petr Lébl. The author believes that Lébl's theatre practise can be rather accurately situatedin the paradigm of post-dramatic theatre (intertextuality, visual dramatugry, rhythm, meta-theatricality, play with density of signs). The author asserts that these phenomena can be observed in the work of alternative theatre groups of the 1970s and 1980s and to certain extent in several productions of Otomar Krejča and Alfréd Radok or Jaroslav Malina's stage desings. The prevailing opinion that postmodernism radically entered the Czech theatre in the 1990s is, thus, challenged as distortion.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F1082" target="_blank" >GAP409/11/1082: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
99-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—