Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cinema Cultures of Integration: Film Distribution and Exhibition in the GDR and Czechoslovakia from the Perspective of Two Local Cases, 1945-1960

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085549" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085549 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Cinema Cultures of Integration: Film Distribution and Exhibition in the GDR and Czechoslovakia from the Perspective of Two Local Cases, 1945-1960

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In Czechoslovakia as in the GDR, state authorities set out to create a distinctive socialist film culture. Going to the movies was meant to be more than a form of entertainment: officials sought to shape viewers' hearts and minds by selecting, distributing and screening particular kinds of films. To this end, state officials engaged in many practices of exclusion. They banned or censored countless films, especially those from the capitalist West. They imposed strict limits on cinematic production, dictating the topics that films could address as well as the people who could make them. Though exclusion remained a constant of socialist film culture, we argue that cinema going also produced the opposite effect. Above all, state authorities viewed cinemasas a tool of social inclusion, capable of spreading shared values and emotions. Mass screenings in schools and factories were meant to promote a sense of collective identity.

  • Název v anglickém jazyce

    Cinema Cultures of Integration: Film Distribution and Exhibition in the GDR and Czechoslovakia from the Perspective of Two Local Cases, 1945-1960

  • Popis výsledku anglicky

    In Czechoslovakia as in the GDR, state authorities set out to create a distinctive socialist film culture. Going to the movies was meant to be more than a form of entertainment: officials sought to shape viewers' hearts and minds by selecting, distributing and screening particular kinds of films. To this end, state officials engaged in many practices of exclusion. They banned or censored countless films, especially those from the capitalist West. They imposed strict limits on cinematic production, dictating the topics that films could address as well as the people who could make them. Though exclusion remained a constant of socialist film culture, we argue that cinema going also produced the opposite effect. Above all, state authorities viewed cinemasas a tool of social inclusion, capable of spreading shared values and emotions. Mass screenings in schools and factories were meant to promote a sense of collective identity.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia 1945-1960

  • ISBN

    9781782389965

  • Počet stran výsledku

    40

  • Strana od-do

    275-314

  • Počet stran knihy

    406

  • Název nakladatele

    Berghahn Books

  • Místo vydání

    New York - Oxford

  • Kód UT WoS kapitoly