Nakladatelé, umělci a styly. Nakladatelské vazby jako předmět uměleckohistorického zájmu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00086024" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00086024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/134410" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/134410</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nakladatelé, umělci a styly. Nakladatelské vazby jako předmět uměleckohistorického zájmu?
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná studie se zabývá otázkou nakladatelských vazeb zejména 2. poloviny 19. století coby předmětu uměleckohistorického zájmu. Pokouší se o zmapování dosavadních názorů, týkajících se dané problematiky a o předložení nových dokladů a interpretací.Nakladatelská vazba, tedy vazba, používaná obvykle na celý náklad knihy, byla a mnohdy stále je vnímána jako pouhý průmyslový výrobek a nikoli jako ekvivalentní varianta volné umělecké činnosti. Dosud se jí v českém prostředí věnovalo, ve srovnání s ruční či historickou vazbou, málo pozornosti. Na základě hlubšího průzkumu lze však tento typ vazby, vyráběný ve velkých nakladatelstvích v 19. a na počátku 20. století, zařadit mezi významné dokumenty duchovní, umělecké, kulturní, industriální a sociální historie. Z pohledu historika umění jsou nakladatelské knižní vazby zajímavou a ve své mnohotvárnosti bohatou oblastí, která dokumentuje proměnu, v podstatě zápas ručně vyráběných a umělecky dekorovaných knih s výrobou strojovou.
Název v anglickém jazyce
Publishers, Artists and Styles: Publisher Bindings as a Subject of Art-Historical Interest?
Popis výsledku anglicky
Publishers bindings from the second half of the 19th century, where one binding was used for the entire print run of a book, were not, research reveals, merely industrial products, which they might seem at first glance. Publisher bindings represent important sources of information on intellectual, artistic, cultural, and social history. The clearly demarcated periods of development that can be observed in painting, sculpture and architecture can also be seen in creative and applied graphic arts, including bookmaking. This fact is reflected in the book production of large Prague publishing houses in the 19th and 20th centuries (e.g. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek). Historicist styles prevailed in book design (often used on luxury editions like Jan Otto?s Salon Library or Josef Richard Vilímek?s New Library), while Leipzig and speaking bindings represented secondary branches of design, which the subsequent rise of Art Nouveau tied in with.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opuscula historiae artium
ISSN
1211-7390
e-ISSN
—
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
70-81
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—