Česká nakladatelská vazba přelomu 19. a 20. století a otázka vzniku takzvané krásné knihy na příkladech produkce velkých pražských nakladatelství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00084169" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00084169 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Česká nakladatelská vazba přelomu 19. a 20. století a otázka vzniku takzvané krásné knihy na příkladech produkce velkých pražských nakladatelství
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá dílčími závěry a poznatky připravované disertační práce, která zpracovává problematiku nakladatelských vazeb přelomu 19. a 20. století. Nakladatelská vazba, tedy zpravidla celoplátěná vazba používaná obvykle na celý náklad knihy, nabyla na svém významu právě v tomto období a stejně jako jiná výtvarná či uměleckořemeslná média odrážela dobový vkus, styl i technické možnosti. Tento fakt reflektují dobová pražská nakladatelství (např. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek ad.), v jejichž produkci a zejm. knižních vazbách lze tento stylový vývoj sledovat. Jsou to knižní vazby historizujícího stylu, jejichž dílčí větev pak tvoří vazby tzv. lipské, a tzv. vazby mluvící. Na ty pak navázala nastupující secese. I přes charakter výroby nakladatelských vazeb lze však mezi nimi najít i počátky českých krásných knih.
Název v anglickém jazyce
Czech Publishers´Binding in the Neo-historical and Art Nouveau Period and Preconditions for Creating "Beatiful Books", Based on Examples of Selected Copies and Editions from the Major Prague Publishing Houses
Popis výsledku anglicky
The paper present some of the initial conclusions and insights from a dissertation that is being prepared on the subject of edition bindings in the late 19th and early 20th centuries. Edition binding, in other words generally full cloth binding that wasusually used for the entire edition of a book, grew in importance precisely at this time, and just like other artistic or craftwork media it reflected the contemporary taste, style, and technical possibilities. This can be seen in the Prague publishing houses of the time (such as J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, and J. R. Vilímek); the books they produced and in particular their bindings enable us to follow this development in style. They are bookbindings in neo-historical styles, one kind of which consists of "Leipzig bindings" and "speaking bindings" (reliures parlantes). It was on these bindings that the incipient Art Nouveau style built.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vidět - Slyšet - Číst - Rozumět. Understand - Read - Hear - See. Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů
ISBN
9788087922057
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
235-242
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—