Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Česká nakladatelská vazba přelomu 19. a 20. století a otázka vzniku takzvané krásné knihy na příkladech produkce velkých pražských nakladatelství

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00084169" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00084169 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Česká nakladatelská vazba přelomu 19. a 20. století a otázka vzniku takzvané krásné knihy na příkladech produkce velkých pražských nakladatelství

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá dílčími závěry a poznatky připravované disertační práce, která zpracovává problematiku nakladatelských vazeb přelomu 19. a 20. století. Nakladatelská vazba, tedy zpravidla celoplátěná vazba používaná obvykle na celý náklad knihy, nabyla na svém významu právě v tomto období a stejně jako jiná výtvarná či uměleckořemeslná média odrážela dobový vkus, styl i technické možnosti. Tento fakt reflektují dobová pražská nakladatelství (např. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek ad.), v jejichž produkci a zejm. knižních vazbách lze tento stylový vývoj sledovat. Jsou to knižní vazby historizujícího stylu, jejichž dílčí větev pak tvoří vazby tzv. lipské, a tzv. vazby mluvící. Na ty pak navázala nastupující secese. I přes charakter výroby nakladatelských vazeb lze však mezi nimi najít i počátky českých krásných knih.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Publishers´Binding in the Neo-historical and Art Nouveau Period and Preconditions for Creating "Beatiful Books", Based on Examples of Selected Copies and Editions from the Major Prague Publishing Houses

  • Popis výsledku anglicky

    The paper present some of the initial conclusions and insights from a dissertation that is being prepared on the subject of edition bindings in the late 19th and early 20th centuries. Edition binding, in other words generally full cloth binding that wasusually used for the entire edition of a book, grew in importance precisely at this time, and just like other artistic or craftwork media it reflected the contemporary taste, style, and technical possibilities. This can be seen in the Prague publishing houses of the time (such as J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, and J. R. Vilímek); the books they produced and in particular their bindings enable us to follow this development in style. They are bookbindings in neo-historical styles, one kind of which consists of "Leipzig bindings" and "speaking bindings" (reliures parlantes). It was on these bindings that the incipient Art Nouveau style built.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Vidět - Slyšet - Číst - Rozumět. Understand - Read - Hear - See. Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů

  • ISBN

    9788087922057

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    235-242

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku