Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Marika Rökk s Bilingual Legs: German Movies, Un-German Behaviour, and Meaning of Cinema-Going

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088602" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088602 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Marika Rökk s Bilingual Legs: German Movies, Un-German Behaviour, and Meaning of Cinema-Going

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the case of the history of cinema reception in the Protectorate of Bohemia and Moravia, the myth of a passive resistance of cinemagoers to the German film production often persists. In fact, the attendance was strikingly rising during the era, despite strangling of the indigenous production by the Nazis. And the memories of roughly 90 dedicated cinemagoers we have interviewed about the Nazi era indicate that aside from the Czech movies, the most popular cinema entertainment was represented by the German colour spectacles, melodramas, comedies, and musicals (Münchhausen, Damals, Die Frau meiner Träume, etc.). My research on the reception in the Soviet occupation zone of Germany after the war implies that the German audiences denied the imposed Soviet movies as “primitive” in contrast to the German tradition of “well made movies”. Establishing such opposition served the audiences for a confirmation of the fundamentally shaken national identity under the occupation.

  • Název v anglickém jazyce

    Marika Rökk s Bilingual Legs: German Movies, Un-German Behaviour, and Meaning of Cinema-Going

  • Popis výsledku anglicky

    In the case of the history of cinema reception in the Protectorate of Bohemia and Moravia, the myth of a passive resistance of cinemagoers to the German film production often persists. In fact, the attendance was strikingly rising during the era, despite strangling of the indigenous production by the Nazis. And the memories of roughly 90 dedicated cinemagoers we have interviewed about the Nazi era indicate that aside from the Czech movies, the most popular cinema entertainment was represented by the German colour spectacles, melodramas, comedies, and musicals (Münchhausen, Damals, Die Frau meiner Träume, etc.). My research on the reception in the Soviet occupation zone of Germany after the war implies that the German audiences denied the imposed Soviet movies as “primitive” in contrast to the German tradition of “well made movies”. Establishing such opposition served the audiences for a confirmation of the fundamentally shaken national identity under the occupation.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-13375S" target="_blank" >GA16-13375S: Česká filmová kultura a německá okupace: procesy kulturního transferu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů