Když je více méně : Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090102" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090102 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.kognice.eu" target="_blank" >http://www.kognice.eu</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Když je více méně : Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Popis výsledku v původním jazyce
Vizualizace v oblasti interakce člověk-počítač vstoupily do éry 3D. Virtuální reprezentace prostorových dat jsou stále častěji využívány v aplikovaných oblastech od vojenství, navigace, přes krizové řízení až po leteckou kontrolu (ATC). Přidaná hodnota trojdimenzionálních reprezentací spočívá v objektivně větším množství vizuálních nápovědí, které při práci s nimi může člověk využít. Na druhé straně, z psychologické perspektivy vyvstává otázka, do jaké míry daný typ vizualizace mění povahu vnímaného, a to nejen na percepční, ale také na interakční úrovni. Naše předchozí studie ukazují, že navzdory informační ekvivalenci prezentovaného obsahu, forma 3D vizualizace ovlivňuje výkon participantů. Jako zásadní vnímáme zjištění, že imerzivní reálná 3D vizualizace, navzdory většímu množství vizuálních nápovědí a realističnosti, může u člověka zvýšit tendenci opomínat významné aspekty prezentované expozice, což v důsledku vede k nezvládnutí zadaného úkolu.
Název v anglickém jazyce
When More is actually Less : The significance of the human error in interaction with VGE
Popis výsledku anglicky
Visualizations in the area of human-computer interaction have entered the 3D era. Virtual representation of spatial data are increasingly used in applied areas such as military, navigation, crisis management or air control (ATC). The added value of three-dimensional representations is a greater number of visual cues included. On the other hand, from a psychological perspective it raises the question to what extent a given type of visualization change the nature of human perception, not only on the perception level, but also on the interaction level. Our previous studies indicate that despite the information equivalence of the presented contents, a form of 3D visualization affects the performance of the participants. We see as a fundamental discovery that the real immersive 3D visualization, despite the higher number of visual cues included, increases the tendency to omit important aspects presented on the screen, which in turn leads to human error.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kognice a Umělý život
ISBN
9788001059159
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
79-84
Název nakladatele
Kognice a Umělý život
Místo vydání
ČVUT v Praze
Místo konání akce
Telč, Česká republika
Datum konání akce
1. 1. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—