Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090542" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090542 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Bulharsko patřilo po roce 1878, kdy se osvobodilo z osmanské nadvlády, k lákavým cílům českých pracovníků. Významné bylo jejich zastoupení především mezi učiteli na gymnáziích, které zde v této době překotně vznikaly. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se však školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatkem učebnic, vhodných pro výuku. Někteří z českých učitelů tak patřili mezi autory prvních bulharských učebnic matematiky, chemie či geografie. S podobou odborných učebnic pak úzce souvisela otázka, jakou terminologii bude daná látka prezentována. Cílem tohoto příspěvku nejen v krátkosti představit jednotlivém tvůrce učebních pomůcek, ale především analyzovat, s jakými odbornými výrazy pracovali. Resp. zhodnotit nakolik při vytváření terminologie podléhali českým vzorům a zda jimi zaváděné termíny přetrvaly do dnešních dní.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech teachers in Bulgaria and their participation to the creation of specialized terminology in the 80s of the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    From significant Czech migration to Bulgaria in the late 19th century, Czech teachers were the largest vocational group. The late 19th century was also one of the epoch-making periods of Bulgarian history when the system of secondary and grammar schools has been formed along with other institutions. On one hand this situation created a possibility for work of foreign teachers, but on the other hand local schools faced many problems. One of most perceptible ones was shortage of proper textbooks. Some Czech teachers were involved in this important publishing activity. In this paper I briefly present general situation of Bulgarian education system of the period, summarize information about Bulgarian textbooks written by Czechs, and introduce several Czech writers.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů