Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učebnice českých učitelů v Bulharsku: 80. a 90. léta 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00093394" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00093394 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učebnice českých učitelů v Bulharsku: 80. a 90. léta 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z významné české migrace, která zamířila v 80. a 90. letech 19. století do nově vzniklého bulharského státu, byli středoškolští učitelé nejpočetnější profesní skupinou. Jednalo se o jedno z převratných období bulharské historie, kdy teprve vznikal systém středních škol a gymnázií, stejně jako dalších státních institucí. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se místní školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatek učebnic vhodných pro výuku. Samotní učitelé byli proto nejčastějšími tvůrci učebnic. Do této významné publikační činnosti se zapojili také někteří z českých učitelů. Ve svém příspěvku krátce popíšu situaci bulharského gymnaziálního školství po roce 1878, pokusím se shrnout informace o učebnicích sepsaných českými učiteli a představím jednotlivé pisatele. Ve své studii podrobím kritice vybrané učební pomůcky a zhodnotím užívanou odbornou terminologii.

  • Název v anglickém jazyce

    Textbooks of Czech teachers in Bulgaria : the late 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    From significant Czech migration to Bulgaria in the late 19th century, Czech teachers were the largest vocational group. The late 19th century was also one of the epoch-making periods of Bulgarian history when the system of secondary and grammar schools has been formed along with other institutions. On one hand this situation created a possibility for work of foreign teachers, but on the other hand local schools faced many problems. One of most perceptible ones was shortage of proper textbooks. Some Czech teachers were involved in this important publishing activity. In this paper I briefly present general situation of Bulgarian education system of the period, summarize information about Bulgarian textbooks written by Czechs, and introduce several Czech writers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia ethnologica Pragensia

  • ISSN

    2336-6699

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    11-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus