Učebnice českých učitelů v Bulharsku: 80. a 90. léta 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00093394" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00093394 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učebnice českých učitelů v Bulharsku: 80. a 90. léta 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Z významné české migrace, která zamířila v 80. a 90. letech 19. století do nově vzniklého bulharského státu, byli středoškolští učitelé nejpočetnější profesní skupinou. Jednalo se o jedno z převratných období bulharské historie, kdy teprve vznikal systém středních škol a gymnázií, stejně jako dalších státních institucí. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se místní školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatek učebnic vhodných pro výuku. Samotní učitelé byli proto nejčastějšími tvůrci učebnic. Do této významné publikační činnosti se zapojili také někteří z českých učitelů. Ve svém příspěvku krátce popíšu situaci bulharského gymnaziálního školství po roce 1878, pokusím se shrnout informace o učebnicích sepsaných českými učiteli a představím jednotlivé pisatele. Ve své studii podrobím kritice vybrané učební pomůcky a zhodnotím užívanou odbornou terminologii.
Název v anglickém jazyce
Textbooks of Czech teachers in Bulgaria : the late 19th century
Popis výsledku anglicky
From significant Czech migration to Bulgaria in the late 19th century, Czech teachers were the largest vocational group. The late 19th century was also one of the epoch-making periods of Bulgarian history when the system of secondary and grammar schools has been formed along with other institutions. On one hand this situation created a possibility for work of foreign teachers, but on the other hand local schools faced many problems. One of most perceptible ones was shortage of proper textbooks. Some Czech teachers were involved in this important publishing activity. In this paper I briefly present general situation of Bulgarian education system of the period, summarize information about Bulgarian textbooks written by Czechs, and introduce several Czech writers.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia ethnologica Pragensia
ISSN
2336-6699
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
11-25
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—