Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090882" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090882 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován představení prvních dat z výzkumu zaměřeného na zapojení rodičů do domácích příprav do čtení s jejich dětmi prvních tříd. Konkrétně se pak zaměřuje na to, jak matky pomáhají svým dětem v prvních třídách ZŠ naučit se číst. Byla využita data z dlouhodobé, celoroční studie, a to hloubkové polostrukturované rozhovory s celkem 10 matkami a jejich dětmi. Dále je v plánu rovněž analýza několika audionahrávek domácích příprav do čtení od každého páru matka - dítě. Přístupy matek k domácím přípravám procházejí v průběhu 1. třídy ZŠ vývojem, který začíná momentem uvědomění, jak je čtení pro děti pozvolně a někdy složitě osvojovanou dovedností. Dále se pak rozvíjí s ohledem na rodinné zdroje, které mají matky v danou chvíli k dispozici: jejich čtenářské aspirace vzhledem k dítěti, zkušenosti s problémy a pokroky dítěte, informace od učitelky a kamarádek a také vlastní zkušenosti s pedagogickým procesem.
Název v anglickém jazyce
Parental Engagement in Reading Activities with First Graders
Popis výsledku anglicky
This contribution is devoted to the presentation of first data from the research about parental engagement or involvement in reading activities with their first grade children. Specifically, it focuses on how mothers help their children in the first grade to learn how to read. Data from a longitudinal one-year study were used, namely semistructured interviews with 10 mother-child dyads. Afterwards I plan to analyze also several audio recordings of reading activities of each dyad. The approaches of mothers to reading activities with their children are undergoing development, starting with a moment of awareness how the reading is usual ability for them but on the other hand slow and sometimes difficult for the child.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů