Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech mothers read books to their young children: association with mothers’ education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63525962" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63525962 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://content.sciendo.com/view/journals/jolace/8/1/article-p1.xml?language=en" target="_blank" >https://content.sciendo.com/view/journals/jolace/8/1/article-p1.xml?language=en</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/jolace-2020-0001" target="_blank" >10.2478/jolace-2020-0001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech mothers read books to their young children: association with mothers’ education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study concentrated on mothers´ reading to their preschool children. Three broad questions were posed about how the mother’s educational level is associated with: (1) the mother´s reasons to read to the child, (2) frequency and duration of this reading, (3) mother-child literacy interaction with the child. The sample of low education mothers (n=55) and high education mothers (n=213) was recruited to fill in a questionnaire of 46 items. Higher education mothers outperformed low education mothers in these variables: reading to the child in order to enhance cognitive development, appreciate the time they are with the child in reading sessions, reading to child frequency, and the number of books the child possesses. On the other hand, low education mothers more frequently than high education mothers ask children about book characters and explain reasons for reading.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech mothers read books to their young children: association with mothers’ education

  • Popis výsledku anglicky

    The study concentrated on mothers´ reading to their preschool children. Three broad questions were posed about how the mother’s educational level is associated with: (1) the mother´s reasons to read to the child, (2) frequency and duration of this reading, (3) mother-child literacy interaction with the child. The sample of low education mothers (n=55) and high education mothers (n=213) was recruited to fill in a questionnaire of 46 items. Higher education mothers outperformed low education mothers in these variables: reading to the child in order to enhance cognitive development, appreciate the time they are with the child in reading sessions, reading to child frequency, and the number of books the child possesses. On the other hand, low education mothers more frequently than high education mothers ask children about book characters and explain reasons for reading.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Language and Cultural Education

  • ISSN

    1339-4045

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1-14

  • Kód UT WoS článku

    000591429400001

  • EID výsledku v databázi Scopus