Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, paramterů a praktik
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F18%3A63520381" target="_blank" >RIV/70883521:28150/18:63520381 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9161/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9161/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-1-25" target="_blank" >10.5817/PedOr2018-1-25</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, paramterů a praktik
Popis výsledku v původním jazyce
Tato empirická studie popisuje situaci čtení dětem v rodině. Cílem bylo zjistit důvody, proč rodiče dětem čtou, frekvenční parametry čtení a čtenářských praktik rodičů a dětí. Výzkumný soubor tvořilo 240 respondentů – rodičů, jejichž děti navštěvovaly mateřskou školu. Výzkumným nástrojem byl dotazník s 52 položkami agregovanými do 17 proměnných. Zjištěné základní parametry čtení dětem jsou vesměs příznivé. Většina zkoumaných rodičů čte dětem frekventovaně, dostatečně dlouho a číst začala v průměru před druhým rokem věku dítěte. Děti ve velké většině zkoumaných rodin vlastnily 30 nebo více knih. Byly zjištěny silné rozvojové a emocionální důvody pro dítě. Rodiče při čtení facilitují porozumění, podporují uvažování o postavách příběhu a stimulují dítě k vlastní naraci obsahu. Slabší je podpora pregramotných činností, tedy aktivit s písmeny, slovy a čísly. Specifický aspekt této studie spočíval v nahlížení na dítě z hlediska aktérství, tedy dítětem iniciovaného a realizovaného konání. Děti z tohoto výzkumného souboru projevovaly o čtení dosti velký zájem, v dyádě čtení se chovaly proaktivně, produkovaly vlastní verze příběhů a své rodiče při čtení monitorovaly.
Název v anglickém jazyce
Reading to children in the family:An ivestigation of reasons, parametres and practices
Popis výsledku anglicky
The study describes home reading situations in Czech families. The purpose was to identify the parents’ reasons for reading to children, frequency of reading, and reading practices of parents and children. The sample consisted of 240 respondents – parents whose children attended preschool. A questionnaire of 52 items, which were aggregated to 17 variables, was used to gather data. The basic data about reading to children are favourable. Most of the parents read to children frequently, the reading session is relatively long and they began to read before the child was two years old. Children possess at least 30 books. High averages were identiβied in developmental and emotional reasons of reading to children. Parents facilitate the child’s comprehension of stories, they support thinking about the story characters and stimulate the child to retell the story. However, they infrequently use shared play with letters, words or numbers. The speciβic perspective of this study was child’s agentic behaviour in reading sessions, i.e., the child’s ability to initiate and perform intentional behaviour in reading situations. Children were much interested in reading, they demonstrated proactive behaviour, produced independent narrations of the stories, and they were able to monitor their parents’ reading aloud.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
25-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—