Připravenost norských základních škol na práci s dětmi přistěhovalci z pohledu učitelů a norské legislativy: inspirace pro českou situaci?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090940" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090940 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Připravenost norských základních škol na práci s dětmi přistěhovalci z pohledu učitelů a norské legislativy: inspirace pro českou situaci?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je popsat a charakterizovat současný stav přijímání a vzdělávání dětí přistěhovalců v norských základních školách, poukázat na charakteristické rysy norského vzdělávacího systému ve vztahu k vzdělávání přistěhovalců a seznámit se současnými výzvami, kterým v této oblasti čelí norský vzdělávací systém. Jelikož se jedná o prezentaci skandinávského prostředí, které je tradičně známo svým důrazem na společenskou rovnost a relativní úspěšností v přijímání cizinců, mohou být výsledky inspirativní pro české prostředí. Vzdělávání dětí cizinců se vzhledem k současné migrační situaci stává aktuálnější pro stále více zemí, což vyžaduje změny ve vzdělávacích politikách. Mluvíme-li o setkávání kultur, nelze se vyhnout pojmům: asimilace, segregace a integrace (Meglitsch, 1985), i pro tento příspěvek jsou proto teoretickými východisky. Vztáhneme-li pojetí integrace do norských škol, uvidíme, že je diskutován koncept tzn. školy společné kultury (či multikulturní školy), (Hauge, 2014).
Název v anglickém jazyce
Readiness of Norwegian Elementary Schools to Work with Immigrant Children from the perspective of teachers and Norwegian Legislation: inspiration for Czech school environment?
Popis výsledku anglicky
This paper describes and characterizes the current state of immigrant children education in Norwegian primary schools. It also shows what is typical for Norwegian educational system in relation to the immigrant children education and what challenges Norway has to face in this area. Result can be inspirational for the Czech environment since it is the presentation of the Scandinavian environment, which is traditionally known for its emphasis on social equality. Immigrant children educating becomes more relevant to more and more countries due the current situation of immigration. A lot of countries must change its educational policy. We cannot avoid concepts: assimilation, segregation and integration (Meglitsch, 1985) when we talk about cultural encounters. Relating the concept of integration in Norwegian schools, we see that the concept of School of common culture (multicultural education) is being discussed (Hauge, 2014). The presence of minority students is a prerequisite.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů