Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Theatral meetings in the literature universe of Michel Tremblay

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00091544" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00091544 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    francouzština

  • Název v původním jazyce

    Rencontres théatrales dans l univers littéraire de Michel Tremblay

  • Popis výsledku v původním jazyce

    L’univers littéraire de Michel Tremblay est plein des rencontres surprenantes : au niveau structurel, il s’agira des rencontres des principes créatifs ; comme l’est le dialogue intertextuel concernant la théatralité comme rencontre des codes sémiotiques, doués de leur propre valeur persuasive. Comme telle, la théatralité s’avere meme promue au moyen de la recherche existentielle. Or, la scene théatrale est susceptible de changer en lieu d’anagnorisis, de la prise de conscience lors d’une rencontre avec soi-meme comme autre, avec autrui comme spectateur et ou le costume théatral se veut délibérément un attribut identitaire.

  • Název v anglickém jazyce

    Theatral meetings in the literature universe of Michel Tremblay

  • Popis výsledku anglicky

    The artistic universe of Michel Tremblay is the world full of gathering. It includes the meeting of creative principles in the structural level: the principles which use the intertextual dialogue enabling the theatricality. The theatricality is then elevated to the medium of existential search. The theatre scene becomes the tool of anagnorisis, the self-identification in the gathering with the other as a spectator, and the costume becomes an identitary attribute. The illusion and the reality then gather in the theatre scene where the Quebec dramaturge uses the principles of the theatre. The actor tries to reach the blurring of illusion and reality in the frame of the performance. In the same time, theatricality touches the reality as well, when the other becomes spectator which judges the individual and imposes on him certain social roles. These two poles of gathering and specific theatralicity we try to show on the cases of two plays of Michel Tremblay, Hosanna and Albertine in five times.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    La Rencontre ou le moment zéro du narratif

  • ISBN

    9786065755925

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    73-100

  • Počet stran knihy

    266

  • Název nakladatele

    Stef

  • Místo vydání

    Iasi

  • Kód UT WoS kapitoly