Theatral meetings in the literature universe of Michel Tremblay
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00091544" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00091544 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
Rencontres théatrales dans l univers littéraire de Michel Tremblay
Popis výsledku v původním jazyce
L’univers littéraire de Michel Tremblay est plein des rencontres surprenantes : au niveau structurel, il s’agira des rencontres des principes créatifs ; comme l’est le dialogue intertextuel concernant la théatralité comme rencontre des codes sémiotiques, doués de leur propre valeur persuasive. Comme telle, la théatralité s’avere meme promue au moyen de la recherche existentielle. Or, la scene théatrale est susceptible de changer en lieu d’anagnorisis, de la prise de conscience lors d’une rencontre avec soi-meme comme autre, avec autrui comme spectateur et ou le costume théatral se veut délibérément un attribut identitaire.
Název v anglickém jazyce
Theatral meetings in the literature universe of Michel Tremblay
Popis výsledku anglicky
The artistic universe of Michel Tremblay is the world full of gathering. It includes the meeting of creative principles in the structural level: the principles which use the intertextual dialogue enabling the theatricality. The theatricality is then elevated to the medium of existential search. The theatre scene becomes the tool of anagnorisis, the self-identification in the gathering with the other as a spectator, and the costume becomes an identitary attribute. The illusion and the reality then gather in the theatre scene where the Quebec dramaturge uses the principles of the theatre. The actor tries to reach the blurring of illusion and reality in the frame of the performance. In the same time, theatricality touches the reality as well, when the other becomes spectator which judges the individual and imposes on him certain social roles. These two poles of gathering and specific theatralicity we try to show on the cases of two plays of Michel Tremblay, Hosanna and Albertine in five times.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
La Rencontre ou le moment zéro du narratif
ISBN
9786065755925
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
73-100
Počet stran knihy
266
Název nakladatele
Stef
Místo vydání
Iasi
Kód UT WoS kapitoly
—