Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zdeněk Nejedlý and his Critical Conception of the Great Czech Composer

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00092431" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00092431 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Zdeněk Nejedlý and his Critical Conception of the Great Czech Composer

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zdeněk Nejedlý (1878-1962) was the only Czech musical critic or musicologist of the period of development of modern Czech music (ca. 1860-1918) who created comprehensive and coherent critical/historical conception of this process. Drawing on a theoretical approach known as “metahistorical analysis”, created by Hayden White, I have uncovered a hidden mythological imaginative model in Nejedlý’s critical discourse. Based on a previous analysis of Nejedlý’s main critical texts from the period 1901- 1921, the paper presents results of a deconstruction of Nejedlý’s conception of the Great Czech Composer. This conception is based on concepts of common ideal character traits, common martyr-like destiny, and common “Smetanian” or “Czech” spirit, shared by all great Czech composers (B. Smetana, Z. Fibich, J. B. Foerster). On the other hand, “reactionary”, “obscurant” composers (A. Dvořák, J. Suk, V. Novák and L. Janáček) lack the ideal character traits as well as the “Czech” spirit.

  • Název v anglickém jazyce

    Zdeněk Nejedlý and his Critical Conception of the Great Czech Composer

  • Popis výsledku anglicky

    Zdeněk Nejedlý (1878-1962) was the only Czech musical critic or musicologist of the period of development of modern Czech music (ca. 1860-1918) who created comprehensive and coherent critical/historical conception of this process. Drawing on a theoretical approach known as “metahistorical analysis”, created by Hayden White, I have uncovered a hidden mythological imaginative model in Nejedlý’s critical discourse. Based on a previous analysis of Nejedlý’s main critical texts from the period 1901- 1921, the paper presents results of a deconstruction of Nejedlý’s conception of the Great Czech Composer. This conception is based on concepts of common ideal character traits, common martyr-like destiny, and common “Smetanian” or “Czech” spirit, shared by all great Czech composers (B. Smetana, Z. Fibich, J. B. Foerster). On the other hand, “reactionary”, “obscurant” composers (A. Dvořák, J. Suk, V. Novák and L. Janáček) lack the ideal character traits as well as the “Czech” spirit.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů