Zhodnocení efektu mentální přípravy na soutěžní stav a na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00097784" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00097784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zhodnocení efektu mentální přípravy na soutěžní stav a na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním studie bylo prozkoumat, jak se mění úroveň přetrénování v různých fázích sportovní sezóny vrcholových sportovců – plavců a zda může psychologický zásah (midfulness, PST) tuto úroveň ovlivnit. Podstatou realizace mentálního tréninku (PST – psychological skills training) bylo rozvinout schopnosti, které vrcholoví sportovci užívají v běžném životě a odpovídajícím způsobem je aplikovat ve sportovním prostředí. Mentální trénink využívající kognitivní metody (mindfulness) si kladl za cíl rozvinout sportovcovy schopnosti tak, aby mu umožnily lepší výkon a vycházel z předpokladu, že mindfulness intervence vedou ke změnám ve schopnosti reagovat na stresové situace a postupně vedou k efektivnějšímu mentálnímu fungování. Výzkum proběhl podle kvalitativního designu „single-subject“ s několikanásobným baseline napříč participanty. Přetrénování bylo sledováno u několika subjektů, jimiž byli vrcholoví plavci ve věku 17-18 let, kteří se pravidelně účastní reprezentačních sprinterských závodů a trénují 5 krát týdně, nejčastěji ve dvoufázovém režimu. Intervence byla zahájena u každého participanta v jiný čas tak, aby bylo zřejmé, zdali případná změna v chování byla následkem samotné intervence či jiných intervenujících proměnných. Baseline sestávala z šesti měření, v průběhu třech týdnů v intervalu dvakrát týdně. Použito bylo SWLS , POMS, PSQ a měření variability srdeční frekvence. Výsledky participantů byly analyzovány samostatně, na sympóziu budou prezentovány výsledky čtyř probandů na časové ose, přičemž výskyt příznaků přetrénování nejvýznamněji ovlivnil vliv sezónních tréninkových fází.
Název v anglickém jazyce
Overtraining level of elite adolescent swimmers during the season and its influenceability by PST and mindfulness intervention
Popis výsledku anglicky
The aim of the study was to explore how the level of overtraining changes during the different phases of the sport season of elite athletes - swimmers and whether psychological intervention (mindfulness, PST) can affect this level. The psychological skills training (PST) was focused on development of the capabilities that elite athletes use in everyday and sport life. PST using cognitive methods (mindfulness) aimed at developing athletic skills to enhance performance. It is based on the assumption that the mindfulness leads to changes in the ability to respond to stressful situations and and also to more effective mental functioning. The research was based on a qualitative "single-subject" design with multiple baseline measurements across the participants. Overtraining was assessed in several subjects, the top swimmers aged 17-18, who regularly participate at representative competitions and train five times a week, most often in a two-stage mode. The intervention started at different times in different individuals to make clear whether any change in behavior was the result of intervention itself or other intervening variables. Baseline consisted of six measurements over three weeks in the interval twice a week. The measurements of SWLS, POMS, PSQ and heart rate variability were used. The results of the participants were analyzed separately, the results of the four probands will be presented at the symposium. The prevalence of overtraining symptoms was mostly affected by the seasonal training phases.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů