Příchozí z temnot : Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00099331" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00099331 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příchozí z temnot : Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
Popis výsledku v původním jazyce
Tato analytická studie popisuje možnosti a funkce v použití flashbacku ve filmových dílech Jana Stanislava Kolára, které zasazuje do kontextu filmové výroby v českých zemích do roku 1922. Poznamenává, že v tomto období se flashback stal standardně uplatňovaným postupem, přičemž ale Kolár představuje zcela ojedinělou tendenci při experimentování s jeho využitím v českém prostředí. Příspěvek se primárně zaměřuje na rozsáhlý flashback ve snímku PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT jako příklad Kolárovy sofistikované práce s distribucí informací, budováním komplexní sítě vztahů a paralel mezi postavami a tříštěním lineárně vedeného vyprávění. Zároveň se zabývá samotnou vnitřní výstavbou tohoto flashbacku v souvislostech rozpoznávání jeho vývojových fází a poskytování důležitých vodítek pro vývoj příběhu. Dále vysvětluje způsoby využití flashbacků v ostatních Kolárových snímcích: plnění několika různých funkcí nad rámec primárně ilustrativní povahy v DÁMĚ S MALOU NOŽKOU; jako prostředek transformace převzaté látky a výstavby expozice v případě filmů KŘÍŽ U POTOKA a MRTVÍ ŽIJÍ; práce s perspektivou vyprávěné události v OTRÁVENÉM SVĚTLE.
Název v anglickém jazyce
The Arrival from the Darkness. Possibilities and Functions of the Flashback in the Narrative Construction
Popis výsledku anglicky
This analytical study describes possibilities and functions in the use of flashbacks in Jan Stanislav Kolar‘s films and situates them in the context of film production in the Czech lands until 1922. It argues that during this period, the flashback was a standard procedure, but Kolár represented a very unique tendency when experimenting with its use in the Czech environment. The analysis primarily focuses on the massive flashback of the The Arrival from the Darkness as an example of a sophisticated work with the distribution of information, through building of a complex network of relationships, parallels between the characters and through breaking of a linear narration. At the same time, it deals with the inner construction of this flashback in the context of recognizing its developmental phases and providing important guides to the story development. It also explains the use of flashbacks in other Kolár’s films: Fulfilling several different functions beyond the primarily illustrative nature in The Lady with the Small Foot; as a means of transformation of the substance being taken over and the construction of the exhibition in the case of The Cross at the Stream and The Dead are Living; work with the perspective of a narrated event in the The Poisoned Light.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
85-97
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85032501366