Minimal music jako problém figury a pozadí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00100096" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00100096 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Minimal music jako problém figury a pozadí
Popis výsledku v původním jazyce
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Název v anglickém jazyce
Minimal Music as a Problem of Figure and Background
Popis výsledku anglicky
When the first music and sound loops trends appeared in the 1960s USA, there was much more at stake than simple substitution of an evolutionary type of music by a non-evolutionary, relatively static structure. The influence of Eastern Zen Buddhism on the American experimental music scene marked a shift from listening to the intentional music typical of Western culture, to freeing stream of consciousness typical of meditation techniques. Thus the key to understanding minimal music lies in psychological processes that endeavour to eliminate perception of the flow of time and dismantling of intentional listening. From this perspective we can understand minimal music more as functional music that inverts the standard schema relating figure to background in the Western European musical tradition. In contrast to this original designation, minimal music is today undergoing a process of objectization, with its motoric pattern shortened to the extent of traditional musical themes, thus merging into the tradition of melodic/harmonic composition.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia
ISBN
9788081890154
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
64-71
Název nakladatele
Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
VŠVU v Bratislave
Datum konání akce
1. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—