Kluků je škoda, holky na to nemají : genderové aspekty v hodnocení nejslabších žáků třídy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00102699" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00102699 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1720/1940" target="_blank" >https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1720/1940</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2018-1-2" target="_blank" >10.5817/SP2018-1-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kluků je škoda, holky na to nemají : genderové aspekty v hodnocení nejslabších žáků třídy
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená studie se zabývá prospěchově nejslabšími žáky třídy a mírou jejich participace na výukové komunikaci. Jejím cílem je z jistit, jak učitelka vnímá a hodnotí tyto žáky a zda její hodnocení koresponduje se zapojením žáků do komunikace. K odhalení hodnoticího úsudku byla využita metoda opakovaných polostrukturovaných rozhovorů s učitelkou druhého stupně základní školy. Podoba a frekvence interakcí mezi učitelkou a žáky byla z jišťována strukturovaným pozorováním vyučovacích hodin. Hlavním výsledkem případové studie je z jištění, že učitelka jednak vnímá skupinu s nejslabším prospěchem genderově diferencovaně a jednak se tito žáci diferencovaným z působem projevují v komunikaci. Chlapci jsou ve výuce aktivní a učitelkou jsou označováni jako zvláštní, ve vleku obtížných rodinných situací, které zapříčiňují jejich slabý školní výkon. Naopak dívky jsou komunikačně pasivnější a zároveň jsou učitelkou vnímány jako tiché a hodné, ale bez akademických schopností a bez potenciálu ke zlepšení.
Název v anglickém jazyce
Boys are unfortunate, girls do not have what it takes : Gender aspects in the assessment of students with low academic achievement
Popis výsledku anglicky
The present study focuses on students with low academic achievement and the extent of their participation in classroom communication. The aim of this study was to determine how such students were perceived and assessed by their teacher and whether the teacher’s evaluation corresponded with their participation. Repeated semi-structured interviews with a lower secondary school teacher were used to establish how she evaluated her students. The nature and frequency of the interactions between the teacher and the students were examined by structured observations of lessons. The main result of this case study is that the teacher perceived students with low academic achievement differently based on gender. It transpired that she evaluated their participation in communication based on their gender as well. The teacher explained the low achievement of communicative boys based on their difficult family situations and considered them to be distinct. In contrast, the teacher perceived less communicative girls to be quiet and obedient and understood them as possessing no academic skills or potential to improve.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
9-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85047127505