Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jak na výukové komunikaci participují slabí žáci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00107944" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00107944 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jak na výukové komunikaci participují slabí žáci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Existuje propracovaná teorie postulující, že řeč a myšlení jsou silně propojeny a výukovou komunikaci je tudíž možné chápat jako nástroj sloužící k akceleraci učení. Existují rovněž empirické studie prokazující korelaci mezi participací žáků na výukové komunikaci a jejich vzdělávacími výsledky. V tomto příspěvku zpracováváme data ze čtyř školních tříd. V každé třídě jsme vybrali 4–6 fokálních slabých žáků (podle prospěchu). Ve všech třídách jsme zaznamenávali na video sérii šesti vyučovacích hodin v předmětu Český jazyk a literatura. Videonahrávky jsme následně podrobili kódování s cílem popsat participační vzorce slabých žáků. Provedli jsme jednoduché kvantifikace (např. četnost vyvolání, četnost spontánních promluv) a následně jsme sekvence, v nichž fokální žáci participovali a podrobili detailní analýze za využití postupů lingvistické etnografie. V každé třídě jsme pořizovali také rozhovory s učiteli a se žáky, které jsme rovněž analyzovali. Slabí žáci jsou z hlediska participace heterogenní. Ve všech třídách se nacházeli slabí žáci, kteří byli tišší, do komunikace vstupovali zřídka, a to výhradně na výzvu učitele. I když se je učitelé snažili zapojit, žáci většinou odpovídali mlčením. Přesto jsme identifikovali situace obsahující prodlouženou produktivní interakci. Participace výrazně vokálních slabých žáků naopak často probíhá mimo běžné komunikační schéma a frekventovaně obsahuje chybu. Ani riziko chyby ovšem participaci těchto žáků nesnižuje, neboť jejich cílem je být slyšet, nikoli odpovědět správně. Promluvy slabých vokálních žáků často obsahují argumentaci, což v kontextu jejich vzdělávacích výsledků považujeme za poměrně překvapivé.

  • Název v anglickém jazyce

    How low-achieving students participate in classroom talk

  • Popis výsledku anglicky

    There is consensus about the existence of an elaborated theory which describes the interconnection between language and thinking. In this perspective, classroom talk is seen as an instrument for acceleration of learning. There are empirical studies which document the existence of correlation between students´ participation in classroom discourse and their academic achievement. Bearing these findings in mind, it follows that low-achieving students participate in classroom discourse only rarely. Nevertheless, our data shows that low-achieving students are a heterogenous group from the perspective of their participation. In each class, we were able to observe silent low-achieving students who participated only sporadically and only once they were called upon to do so by their teacher. Even when their teachers tried to engage them, they remained silent. Yet, we could also observe situations of long productive participations which involved vocal low-achieving students. Such participation often took place outside the common communication schemes (and it also frequently included mistakes). Nonetheless, not even the possibility of making a mistake deterred low-achieving vocal students from participation as their goal was to be heard and not necessarily to be correct. It is interesting to note that utterances voiced by such students often included reasoning and argumentation, which is surprising given the context of their academic achievement.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-03643S" target="_blank" >GA17-03643S: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů