„Něco za něco…“: Folklorní hnutí v českých zemích ve světle totalitární kulturní politiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00115007" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00115007 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68378076:_____/18:00493118
Výsledek na webu
<a href="http://ceskylid.avcr.cz/media/articles/733/submission/original/733-1865-1-SM.pdf" target="_blank" >http://ceskylid.avcr.cz/media/articles/733/submission/original/733-1865-1-SM.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.2.03" target="_blank" >10.21104/CL.2018.2.03</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Něco za něco…“: Folklorní hnutí v českých zemích ve světle totalitární kulturní politiky
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá proměnou společnosti a kultury v totalitarismu na příkladu folklorního hnutí v českých zemích v letech 1948–1989. Text reflektuje výsledky výzkumu realizovaného metodou orální historie v kombinaci se studiem oficiálních i neoficiálních písemných a obrazových pramenů. Popisuje hlavní cíle komunistické kulturní politiky, sleduje důvody masového rozvoje folklorních souborů v 50. letech i postupné proměny filozofie jejich činnosti. Míra kooperace folklorních souborů s politickou mocí a jejich využívání pro propagaci komunistického režimu byla různorodá. Politicky angažovaná vystoupení i účast na akcích organizovaných totalitárním státním aparátem – to vše vedlo k tomu, že část české veřejnosti má k folklornímu hnutí jako celku negativní postoj. Přesto je dnes zřejmé, že motivace činnosti většiny členů folklorních souborů byla nepolitická a pro mnohé byl tento způsob trávení volného času únikem z reality do romanticky nahlíženého světa lidové kultury a jejího étosu.
Název v anglickém jazyce
“Quid Pro Quo”: Czech Folklore Revival Movement in the Light of Totalitarian Cultural Policy
Popis výsledku anglicky
The essay deals with the transformation of society and culture in totalitarianism with the example of the Czech folklore revival movement between 1948 and 1989. The text reflects the results of research that used the method of oral history in combination with the study of official and unofficial written and pictorial sources. While describing the principal objectives of the Communist cultural policy, the essay observes the reasons for the mass development of folk ensembles in the 1950s and the gradual transformations of their activity’s philosophy. The degree of cooperation between folk ensembles and political power, and their exploitation for the propagation of Communist regime was varied. Politically engaged performances as well as participation in the events organized by the totalitarian state apparatus – all that has resulted in the negative attitude that a part of the Czech public has adopted towards the folklore revival movement as a whole. Yet it is currently obvious that most members of folk ensembles were not politically motivated, and for many of them this leisure activity was an escape from reality to the romantically viewed world of folk culture and its ethos.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český lid
ISSN
0009-0794
e-ISSN
—
Svazek periodika
105
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
177-197
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85050112502