Cognitive and linguistic aspects of counting
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00108026" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00108026 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lms.ff.uhk.cz/novinky.php?n=202" target="_blank" >http://lms.ff.uhk.cz/novinky.php?n=202</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Cognitive and linguistic aspects of counting
Popis výsledku v původním jazyce
In the talk, I will present psychological and linguistic evidence for the relevance of the non-overlap and integrity conditions on numeric quantification over individuals. I will discuss Gelman & Gallistel’s (1978) three principles of counting and the corresponding Quinean bootstrapping theory of number acquisition (Carey 2009). Next, I will confront it with the object/substance distinction in children’s and other primates’ perception (Soja et al. 1991 and Hauser & Carey 2003, respectively). Furthermore, I will discuss a number of related cognitive phenomena such as the part-whole perception (Elkind et al. 1964), the whole object assumption (Markman 1990) and the relevance of discrete entities (Shipley & Shepperson 1990). Finally, I will present linguistic evidence including, e.g., object mass nouns (Barner & Snedeker 2005) and proportional quantifiers (Wągiel 2018) demonstrating that human language faculty, i.e., not only perception but also grammar, is sensitive to the notions of non-overlap and integrity.
Název v anglickém jazyce
Cognitive and linguistic aspects of counting
Popis výsledku anglicky
In the talk, I will present psychological and linguistic evidence for the relevance of the non-overlap and integrity conditions on numeric quantification over individuals. I will discuss Gelman & Gallistel’s (1978) three principles of counting and the corresponding Quinean bootstrapping theory of number acquisition (Carey 2009). Next, I will confront it with the object/substance distinction in children’s and other primates’ perception (Soja et al. 1991 and Hauser & Carey 2003, respectively). Furthermore, I will discuss a number of related cognitive phenomena such as the part-whole perception (Elkind et al. 1964), the whole object assumption (Markman 1990) and the relevance of discrete entities (Shipley & Shepperson 1990). Finally, I will present linguistic evidence including, e.g., object mass nouns (Barner & Snedeker 2005) and proportional quantifiers (Wągiel 2018) demonstrating that human language faculty, i.e., not only perception but also grammar, is sensitive to the notions of non-overlap and integrity.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-16111S" target="_blank" >GA17-16111S: Formální přístupy ke gramatickému číslu ve slovanských jazycích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů