Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On counting wholes and parts : Cognitive and linguistic perspectives

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00114501" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00114501 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ufal.mff.cuni.cz/events/counting-wholes-and-parts-cognitive-and-linguistic-perspectives" target="_blank" >https://ufal.mff.cuni.cz/events/counting-wholes-and-parts-cognitive-and-linguistic-perspectives</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On counting wholes and parts : Cognitive and linguistic perspectives

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the talk, I will explore natural language expressions concerning counting entities conceptualized as whole objects as well as entities conceptualized as parts. I will present psychological and linguistic evidence for the relevance of the non-overlap and integrity conditions on numeric quantification. I will discuss Gelman &amp; Gallistel’s (1978) three principles of counting and the corresponding Quinean bootstrapping theory of number acquisition (Carey 2009). Next, I will confront it with the object/substance distinction in children’s and other primates’ perception (Soja et al. 1991 and Hauser &amp; Carey 2003, respectively). Furthermore, I will discuss a number of related cognitive phenomena such as the part-whole perception (Elkind et al. 1964), the whole object assumption (Markman 1990) and the relevance of discrete entities (Shipley &amp; Shepperson 1990). Finally, I will present linguistic evidence including, e.g., object mass nouns (Barner &amp; Snedeker 2005) and proportional quantifiers (Wągiel 2018) demonstrating that human language faculty, i.e., not only perception but also grammar, is sensitive to the notions of non-overlap and integrity.

  • Název v anglickém jazyce

    On counting wholes and parts : Cognitive and linguistic perspectives

  • Popis výsledku anglicky

    In the talk, I will explore natural language expressions concerning counting entities conceptualized as whole objects as well as entities conceptualized as parts. I will present psychological and linguistic evidence for the relevance of the non-overlap and integrity conditions on numeric quantification. I will discuss Gelman &amp; Gallistel’s (1978) three principles of counting and the corresponding Quinean bootstrapping theory of number acquisition (Carey 2009). Next, I will confront it with the object/substance distinction in children’s and other primates’ perception (Soja et al. 1991 and Hauser &amp; Carey 2003, respectively). Furthermore, I will discuss a number of related cognitive phenomena such as the part-whole perception (Elkind et al. 1964), the whole object assumption (Markman 1990) and the relevance of discrete entities (Shipley &amp; Shepperson 1990). Finally, I will present linguistic evidence including, e.g., object mass nouns (Barner &amp; Snedeker 2005) and proportional quantifiers (Wągiel 2018) demonstrating that human language faculty, i.e., not only perception but also grammar, is sensitive to the notions of non-overlap and integrity.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-16107S" target="_blank" >GA20-16107S: Struktury část-celek napříč jazyky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů