Nesouměřitelnost pojmových schémat
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109321" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109321 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ff.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kfi/Novinky/philosophia_abstrakty.pdf" target="_blank" >https://www.ff.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kfi/Novinky/philosophia_abstrakty.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nesouměřitelnost pojmových schémat
Popis výsledku v původním jazyce
Veškeré myšlení probíhá v pojmech. Síť těchto pojmů nevědomky vrháme na vnímaný svět, který tak kategorizujeme a „dotváříme“. Existuje-li ale sítí – resp. pojmových schémat – více a jsou-li vzájemně nesouměřitelná, vyvstává přirozeně otázka, zda si budou jednotliví mluvčí schopni vždy porozumět a zda vůbec žijí ve stejném světě. Debatu o podobných otázkách se zdál ukončit na konci minulého století americký filozof Donald Davidson ve slavném článku O samotné myšlence pojmového schématu, kde dospěl k závěru, že už jen představa různých schémat je sporná a že tudíž všechny jazykem obdařené bytosti musejí vidět svět podobným způsobem. Naneštěstí pro filozofii se s jeho stanoviskem podstatná část myslitelů nesmířila a předložila četné námitky a pádné argumenty podporující názor opačný. V příspěvku se po úvodním představení problematiky zaměřím na Davidsonův přístup, abych následně vyložil jeho meze a v závěru předložil alternativní životaschopné teorie, kterých se Davidsonův argument netýká. Výsledek tohoto procesu lze stručně shrnout – jak vtipně poznamenal jeden z Davidsonových oponentů – jako zjištění, že článek O samotné myšlence pojmového schématu více než o samotné myšlence hovoří pouze o nějaké myšlence, o jedné z mnoha.
Název v anglickém jazyce
Incommensurability of Conceptual Schemes
Popis výsledku anglicky
All thinking takes place in concepts. We unwittingly cast the net of these concepts on the perceived world that we so categorize and “create”. But if there are more nets - or conceptual schemes - and if they are incommensurable with each other, the question naturally arises whether speakers are always able to understand each other and whether they live in the same world. At the end of the last century, the American philosopher Donald Davidson, in his famous article On the Very Idea of Conceptual Schemes, seemed to end the debate on such questions, concluding that the very idea of different schemes was questionable and that therefore all language-gifted beings must see the world in a similar way. Unfortunately for philosophy, a significant part of thinkers did not accept his conclusion and presented many objections and arguments supporting the opposite view. In the contribution, after the introductory presentation of the issue, I will focus on Davidson’s approach in order to then lay out its limits and, in the end, present alternative viable theories that are not injured by Davidson’s argument. The outcome of this process can be briefly summed up - as one of Davidson’s opponents humorously declared - as the finding that the article On the Very Idea of Conceptual Schemes, more than the idea itself, speaks only of an idea, one of many.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů