Poutě jako nákladné signály oddanosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109646" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109646 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poutě jako nákladné signály oddanosti
Popis výsledku v původním jazyce
Lidé se po celém světě vydávají na místa, která mají náboženské či ideologické symbolické významy. Takové chování se však na první pohled může jevit zvláštní z evolučního hlediska, protože energie, čas a zdroje investovány do poutí, mohou být využity efektivněji. Vysvětlit ultimátní funkci poutního chování je i cílem série studií, které tvoří část mého disertačního projektu věnujícího se testování teorie nákladné signalizace náboženství. Poutní chování je nahlíženo jako nákladný, a tím pádem spolehlivý, signál oddanosti ke skupině, čímž poskytuje jednotlivcům možný způsob, jak ovlivňovat svou reputaci ve skupině a tím i své zisky. Cílem projektu je testovat dvě základní predikce teorie. 1) Lidé považují ty, kteří provádí nákladnější signály za důvěryhodnější; 2) Ti, kteří dělají nákladnější signály, mají dané signalizované vlastnosti, a proto by se měli chovat prosociálněji v rámci své skupiny. V rámci přednášky představím design studie testující první predikci v kontextu poutě Maha Shivaratri na Mauriciu a naznačím způsoby, jakými by měly být vedeny rozhovory a pozorování na poutní cestě do Santiaga de Compostela.
Název v anglickém jazyce
Pilgrimages as costly signals of commitments
Popis výsledku anglicky
People all over the world travel to the places with religious and ideological symbolical meanings. This behavior, however, seems to be costly from the evolutionary point of view since the energy, time and resources invested to the pilgrimages can be utilised more effectively. Explaining the ultimate function of pilgrimage behavior is the aim of my dissertation project on testing the costly singling theory of religion. Pilgrimage behaviour is understood as costly and therefore honest signal of commitment to the group thereby providing individuals with tool to manipulate their reputation within group. The aim of the project is to test two basic predictions: 1) People perceive those doing more costly signals as being more trustworthy; 2) Those who fo costly signals should possess the signalled quality. Thus, they should behave more prosocial within their group. The presentation will introduce the design of the study that will test the first prediction in the cultural context of Hindu pilgrimage Maha Shivaratri on Mauritius, and suggest how the interviews and observations along the Santiago de Compostela pilgrimage should look like.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0048" target="_blank" >EE2.3.20.0048: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů