Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Poutě jako nákladné signály oddanosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109646" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109646 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Poutě jako nákladné signály oddanosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lidé se po celém světě vydávají na místa, která mají náboženské či ideologické symbolické významy. Takové chování se však na první pohled může jevit zvláštní z evolučního hlediska, protože energie, čas a zdroje investovány do poutí, mohou být využity efektivněji. Vysvětlit ultimátní funkci poutního chování je i cílem série studií, které tvoří část mého disertačního projektu věnujícího se testování teorie nákladné signalizace náboženství. Poutní chování je nahlíženo jako nákladný, a tím pádem spolehlivý, signál oddanosti ke skupině, čímž poskytuje jednotlivcům možný způsob, jak ovlivňovat svou reputaci ve skupině a tím i své zisky. Cílem projektu je testovat dvě základní predikce teorie. 1) Lidé považují ty, kteří provádí nákladnější signály za důvěryhodnější; 2) Ti, kteří dělají nákladnější signály, mají dané signalizované vlastnosti, a proto by se měli chovat prosociálněji v rámci své skupiny. V rámci přednášky představím design studie testující první predikci v kontextu poutě Maha Shivaratri na Mauriciu a naznačím způsoby, jakými by měly být vedeny rozhovory a pozorování na poutní cestě do Santiaga de Compostela.

  • Název v anglickém jazyce

    Pilgrimages as costly signals of commitments

  • Popis výsledku anglicky

    People all over the world travel to the places with religious and ideological symbolical meanings. This behavior, however, seems to be costly from the evolutionary point of view since the energy, time and resources invested to the pilgrimages can be utilised more effectively. Explaining the ultimate function of pilgrimage behavior is the aim of my dissertation project on testing the costly singling theory of religion. Pilgrimage behaviour is understood as costly and therefore honest signal of commitment to the group thereby providing individuals with tool to manipulate their reputation within group. The aim of the project is to test two basic predictions: 1) People perceive those doing more costly signals as being more trustworthy; 2) Those who fo costly signals should possess the signalled quality. Thus, they should behave more prosocial within their group. The presentation will introduce the design of the study that will test the first prediction in the cultural context of Hindu pilgrimage Maha Shivaratri on Mauritius, and suggest how the interviews and observations along the Santiago de Compostela pilgrimage should look like.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60304 - Religious studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0048" target="_blank" >EE2.3.20.0048: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů