Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal: A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25840886%3A_____%2F23%3AN0000028" target="_blank" >RIV/25840886:_____/23:N0000028 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14210/23:00131352

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ejsp.2975" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ejsp.2975</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/ejsp.2975" target="_blank" >10.1002/ejsp.2975</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal: A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Research suggests that costly displays of commitment increase trust and cooperation. In five studies (total n > 1,700), we investigated whether costly behaviours are more effective in promoting trust when integrated within a religious rather than secular context using the pilgrimage to Santiago de Compostela as a costly display of commitment. First, we show that pilgrims base their pilgrim identity on physical effort (Studies 1A and 1B). Next, in three pre-registered experiments (Studies 2–4) with the Spanish population, we compared the trustworthiness of people posting on Facebook about their participation in a religious pilgrimage and a secular pilgrimage/hike with various control posts. The results showed that pilgrims/hikers are perceived as more trustworthy than non-pilgrims and that long-distance pilgrims are perceived as more trustworthy than short-distance pilgrims. Moreover, these effects are stronger when the pilgrimage is framed in a religious context compared to a secular context. Our research highlights the key role of religion in the costly signalling of commitment.

  • Název v anglickém jazyce

    Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal: A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

  • Popis výsledku anglicky

    Research suggests that costly displays of commitment increase trust and cooperation. In five studies (total n > 1,700), we investigated whether costly behaviours are more effective in promoting trust when integrated within a religious rather than secular context using the pilgrimage to Santiago de Compostela as a costly display of commitment. First, we show that pilgrims base their pilgrim identity on physical effort (Studies 1A and 1B). Next, in three pre-registered experiments (Studies 2–4) with the Spanish population, we compared the trustworthiness of people posting on Facebook about their participation in a religious pilgrimage and a secular pilgrimage/hike with various control posts. The results showed that pilgrims/hikers are perceived as more trustworthy than non-pilgrims and that long-distance pilgrims are perceived as more trustworthy than short-distance pilgrims. Moreover, these effects are stronger when the pilgrimage is framed in a religious context compared to a secular context. Our research highlights the key role of religion in the costly signalling of commitment.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF19_074%2F0012727" target="_blank" >EF19_074/0012727: MSCAfellow3@MUNI</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Social Psychology

  • ISSN

    0046-2772

  • e-ISSN

    1099-0992

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1037-1325

  • Kód UT WoS článku

    001037364400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85166422908