Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Josef Čapek a estetika "okraje"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111145" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111145 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://aesthetica1750.wordpress.com/konferencia-2019/" target="_blank" >https://aesthetica1750.wordpress.com/konferencia-2019/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Josef Čapek a estetika "okraje"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé nejsou však ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak již poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné, teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme právě na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periférií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou totiž tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti, pravdivosti a obyčejnosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem často volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu, sociální funkce umění, pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého, čímž do jisté míry předcházel vývoj postmoderního umění i estetiky přibližně o 40 let.

  • Název v anglickém jazyce

    Josef Čapek and aesthetics of the “margin”

  • Popis výsledku anglicky

    Josef Čapek´s extensive work in the field of fine arts is more famouse than theoretical texts about reflection of art, aesthetic columnets and essays (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). In this paper we will focus on Čapek's interest in so-called modest art. Modest art is art of suburban peripherals, new genres, applied art and folk art. According to Čapek, these artefacts has a specific aesthetic value, which in its simplicity, truthfulness and ordinaryity offers a counterbalance to traditional high art and new trends in modern art. Based on Čapek's often freely expressed remarks, we will try to formulate the basic arguments of criticism of modernism, the social function of art, the concept of aesthetic value with respect to the distinction between high and low art. We will try to introduce Josef Čapek as an art theorist or aesthetist, whose interest turned to marginal genres and artistic expressions and brought them back to the center through his own artistic creation and through the interest of art itself. His theory of modest art anticipated the ideas of postmodern art and aesthetics about 40 years.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů