Josef Čapek a estetika "okraje"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00116215" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00116215 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Josef Čapek a estetika "okraje"
Popis výsledku v původním jazyce
Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé však nejsou ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periferií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti a pravdivosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu a pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého.
Název v anglickém jazyce
Josef Čapek and Aesthetics of “Margin”.
Popis výsledku anglicky
Josef Čapek’s artistic work in the field of fine arts is more familiar than his theoretical texts about art, feuilleton or essays (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). This paper focuses on Čapek’s interest in “humblest art”, nomen omen denomination which points to fundamental considerations about value of art in general. Humblest art is such kind of art which can be found at “derivative” spheres of life: suburban peripherals, new genres, applied art or folk art. According to Čapek, such artefacts have a specific aesthetic value which in its simplicity, truthfulness and ordinariness offers a counterbalance to traditionally discriminated high art and new trends in modern art. Based on some Čapek’s aperçus, we here try to formulate couple of critical arguments against strict modernism which builds a “new” aesthetic value using distinction between high and low in Art. The aim is to introduce Čapek as an art theoritician or aesthetician who was interested in marginal genres and/or works and in them he used to recognize high – which means central – value.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Estetika centra a periférie - Centrum a periféria estetiky
ISBN
9788097262433
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
310-319
Název nakladatele
Slovenská asociácia pre estetiku
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
1. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—