Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Josef Čapek a estetika "okraje"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00116215" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00116215 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Josef Čapek a estetika "okraje"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé však nejsou ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periferií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti a pravdivosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu a pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého.

  • Název v anglickém jazyce

    Josef Čapek and Aesthetics of “Margin”.

  • Popis výsledku anglicky

    Josef Čapek’s artistic work in the field of fine arts is more familiar than his theoretical texts about art, feuilleton or essays (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). This paper focuses on Čapek’s interest in “humblest art”, nomen omen denomination which points to fundamental considerations about value of art in general. Humblest art is such kind of art which can be found at “derivative” spheres of life: suburban peripherals, new genres, applied art or folk art. According to Čapek, such artefacts have a specific aesthetic value which in its simplicity, truthfulness and ordinariness offers a counterbalance to traditionally discriminated high art and new trends in modern art. Based on some Čapek’s aperçus, we here try to formulate couple of critical arguments against strict modernism which builds a “new” aesthetic value using distinction between high and low in Art. The aim is to introduce Čapek as an art theoritician or aesthetician who was interested in marginal genres and/or works and in them he used to recognize high – which means central – value.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Estetika centra a periférie - Centrum a periféria estetiky

  • ISBN

    9788097262433

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    310-319

  • Název nakladatele

    Slovenská asociácia pre estetiku

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    1. 1. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku