Josef Čapek?s Interpretation of Primitivism
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F12%3A%230000274" target="_blank" >RIV/60461071:_____/12:#0000274 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://aesthetics.ff.cuni.cz/archive/?year=2012&no=1" target="_blank" >http://aesthetics.ff.cuni.cz/archive/?year=2012&no=1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Josef Čapek?s Interpretation of Primitivism
Popis výsledku v původním jazyce
Josef Čapek´s writings from between 1914 and 1920 present a distinctive conception of primitivism, which was, beginning in the early twentieth century, of fundamental importance for the development of modern trends in the fine arts, in connection with the essential change in understanding the term "art". Two manuscript version of the essay Umění přírodních národů (The art of primitive peoples) from 1914 to 1916 and the article "Sochařství černochů" (Negro sculpture) from 1918 are amongst the first European critical attempts to interpret ethnic art. Čapek presents the "art of the savages" (divošské umění) as fully fledged art, and he tries to analyse its principles of expression. He compares them to current trends in art. The essays from the volume Nejskromnější umění (The humblest art, 1919?20), which consider other dimensions of primitivism, present a particular definition and expansion of the term "art". In contrast to academic virtuosity, Čapek here emphasizes values of hitherto per
Název v anglickém jazyce
Josef Čapek?s Interpretation of Primitivism
Popis výsledku anglicky
Josef Čapek´s writings from between 1914 and 1920 present a distinctive conception of primitivism, which was, beginning in the early twentieth century, of fundamental importance for the development of modern trends in the fine arts, in connection with the essential change in understanding the term "art". Two manuscript version of the essay Umění přírodních národů (The art of primitive peoples) from 1914 to 1916 and the article "Sochařství černochů" (Negro sculpture) from 1918 are amongst the first European critical attempts to interpret ethnic art. Čapek presents the "art of the savages" (divošské umění) as fully fledged art, and he tries to analyse its principles of expression. He compares them to current trends in art. The essays from the volume Nejskromnější umění (The humblest art, 1919?20), which consider other dimensions of primitivism, present a particular definition and expansion of the term "art". In contrast to academic virtuosity, Čapek here emphasizes values of hitherto per
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Estetika : The Central European Journal of Aesthetics
ISSN
0014-1291
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
38
Strana od-do
71-108
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—