Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111400" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111400 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se věnuje plakátům českého grafika a výtvarníka Blažeje Juřeny pro HaDivadlo, resp. Hanácké divadlo, alternativní československou scénu založenou Svatoplukem Válou a Josefem Kovalčukem v roce 1974 v Prostějově, dnes působící v Brně. Plakáty fungují jako složka divadelní komunikace a jejich výzkum přispívá k porozumění sémiotické složitosti divadla. Na čtyřech plakátech článek popisuje principy, které jsou typické pro vizuální komunikaci studiových divadel Československa v 70. a 80. letech. Plakáty a programy nechávají diváky 'nahlédnout do zákulisí', což souvisí s poetikou opravdovosti a syrovosti, kterou divadla programově rozvíjela. Plakáty a programy vytváří paralelní narativní linie a kvaziscénografické prostory. Studie dále objasňuje organizační, institucionální a politické pozadí, které určovalo funkci, formu a uměleckou kvalitu propagační grafiky.
Název v anglickém jazyce
Seeking Self-expression – Posters of HaDivadlo by Blažej Juřena, 1974–1985
Popis výsledku anglicky
This paper surveys the posters by Czech graphic designer Blažej Juřena for HaDivadlo (or Hanácké divadlo, ie. “Hanakian Theatre”), an alternative Czechoslovak scene established by Svatopluk Vála and Josef Kovalčuk in 1974 in the Moravian city of Prostějov, and still alive in Brno. It advocates for posters to have a research value in Theatre Studies beyond their role as a mere source of documentary meta-information. The posters work as a part of the general theatrical communication, they have a quality of a paratheatrical activity and contribute to understanding theatrical semiotic complexity. Using four posters as an example, this study will reflect on several principles that are typical for the visual communication of the 70s and 80s studio theatres of communist Czechoslovakia as a whole: Strategies by which theatre through of posters, relates reflexively to its “behind the scenes” conditions; that is, in accordance with searching for authenticity, and finally, how posters and playbills constitute parallel semantic narratives and quasi-scenographic realities. In particular, the study clarifies the organisational, institutional, but also the political background that determined the function, themes, form and artistic quality of the given graphic design.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis Moravského muzea. Acta Musei moraviae. Scientiae sociales.
ISSN
0323-0570
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
113-128
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—