Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111400" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje plakátům českého grafika a výtvarníka Blažeje Juřeny pro HaDivadlo, resp. Hanácké divadlo, alternativní československou scénu založenou Svatoplukem Válou a Josefem Kovalčukem v roce 1974 v Prostějově, dnes působící v Brně. Plakáty fungují jako složka divadelní komunikace a jejich výzkum přispívá k porozumění sémiotické složitosti divadla. Na čtyřech plakátech článek popisuje principy, které jsou typické pro vizuální komunikaci studiových divadel Československa v 70. a 80. letech. Plakáty a programy nechávají diváky 'nahlédnout do zákulisí', což souvisí s poetikou opravdovosti a syrovosti, kterou divadla programově rozvíjela. Plakáty a programy vytváří paralelní narativní linie a kvaziscénografické prostory. Studie dále objasňuje organizační, institucionální a politické pozadí, které určovalo funkci, formu a uměleckou kvalitu propagační grafiky.

  • Název v anglickém jazyce

    Seeking Self-expression – Posters of HaDivadlo by Blažej Juřena, 1974–1985

  • Popis výsledku anglicky

    This paper surveys the posters by Czech graphic designer Blažej Juřena for HaDivadlo (or Hanácké divadlo, ie. “Hanakian Theatre”), an alternative Czechoslovak scene established by Svatopluk Vála and Josef Kovalčuk in 1974 in the Moravian city of Prostějov, and still alive in Brno. It advocates for posters to have a research value in Theatre Studies beyond their role as a mere source of documentary meta-information. The posters work as a part of the general theatrical communication, they have a quality of a paratheatrical activity and contribute to understanding theatrical semiotic complexity. Using four posters as an example, this study will reflect on several principles that are typical for the visual communication of the 70s and 80s studio theatres of communist Czechoslovakia as a whole: Strategies by which theatre through of posters, relates reflexively to its “behind the scenes” conditions; that is, in accordance with searching for authenticity, and finally, how posters and playbills constitute parallel semantic narratives and quasi-scenographic realities. In particular, the study clarifies the organisational, institutional, but also the political background that determined the function, themes, form and artistic quality of the given graphic design.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis Moravského muzea. Acta Musei moraviae. Scientiae sociales.

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    113-128

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus