Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111652" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111652 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/000102200992" target="_blank" >https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/000102200992</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
Popis výsledku v původním jazyce
The article is focused on Miloš Wasserbauer’s and František Tröster’s two productions of Dmitri Shostakovich’s opera Katerina Izmailova in State Theatre in Brno and Teatro alla Scala in 1964. The author deals with the interpretation of the opera, the direction-scenography concept, and reception and historical context of the productions. In the sixties in former Czechoslovakia, theatre director Wasserbauer and scenographer Tröster represented the operatic staging practice that substantially relied on progressive tendencies in direction and scenography. The author analyses the direction-scenography concept of the productions which represent the shift in theatrical imagination of operatic staging practice of the era.
Název v anglickém jazyce
Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
Popis výsledku anglicky
The article is focused on Miloš Wasserbauer’s and František Tröster’s two productions of Dmitri Shostakovich’s opera Katerina Izmailova in State Theatre in Brno and Teatro alla Scala in 1964. The author deals with the interpretation of the opera, the direction-scenography concept, and reception and historical context of the productions. In the sixties in former Czechoslovakia, theatre director Wasserbauer and scenographer Tröster represented the operatic staging practice that substantially relied on progressive tendencies in direction and scenography. The author analyses the direction-scenography concept of the productions which represent the shift in theatrical imagination of operatic staging practice of the era.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica
ISSN
1805-3742
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
60-69
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—