Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00095431" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00095431 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/137261" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/137261</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2017-2-4" target="_blank" >10.5817/TY2017-2-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá teoretickým dílem českého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907–1970). Wasserbauerovy úvahy o operně inscenační praxi byly publikovány převážně v 50. a 60. letech 20. století v českých periodicích či v programech k inscenacím, které režíroval. Několik textů se dochovalo pouze v podobě rukopisu v jeho pozůstalosti, uložené v oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Na základě těchto pramenů a ohlasů Wasserbauerovy režijní tvorby v tisku se snažíme vyložit jeho názory na operně inscenační praxi v kontextu doby. Wasserbauerovy myšlenky jsou ve studii sdruženy do pěti tematických okruhů: partitura jako východisko režijně-dramaturgické koncepce inscenace; otázka realizmu jako inscenačního stylu v opeře; herecká práce při vzniku inscenace; problematika soudobé opery a inscenování oper Leoše Janáčka.
Název v anglickém jazyce
Theoretical work of Miloš Wasserbauer in relation to the contemporary thinking about staging opera
Popis výsledku anglicky
The study deals with theoretical writings of Miloš Wasserbauer (1907–1970), Czech opera director. Wasserbauer's articles on opera staging were being published in Czech periodicals and programmes to productions he directed mostly in 1950s and 1960s; several texts are extant as manuscripts in his estate kept by the Theatre Department of Moravian Museum, Brno. Based on these materials and print contemporary references to Wasserbauer's productions, the author strives to grasp and analyse his views on staging operatic pieces. Wasserbaure's ideas on the issue are grouped as follows: the score as a departing point for directorial–dramaturgical concept; realism in staging opera; acting as a part of rehearsal process; staging operas by Leoš Janáček.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-06548S" target="_blank" >GA15-06548S: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
69-95
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—