Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Transfiguration and the Eikon of Christ : From Eusebius’ Letter to Constantina to the Iconoclast Era

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111888" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111888 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019039" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019039</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019039" target="_blank" >10.1484/J.CONVI.4.2019039</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Transfiguration and the Eikon of Christ : From Eusebius’ Letter to Constantina to the Iconoclast Era

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the so-called Letter of Eusebius of Cesarea to Constantina, the section devoted to the Transfiguration of Christ lends itself particularly to comparison with other Early Christian texts that use the Tabor episode as an argument to deny the possibility of seeing or representing Christ. Examples include a portion of the Fragmenta in Lucam, also attributed to Eusebius of Caesarea, and a fragment by Leontius presbyter, quoted in Nicephorus of Constantinople’s Refutatio et Eversio. Such consonance helps support the letter’s authenticity, an object of an extensive scholarly debate, or at least indicates its early chronology. Furthermore, the interpretation these texts offer seems to be reflected in the visual production. The Transfiguration scene was never represented until the late fourth century; conversely, from the sixth century onwards, it was depicted in several works of art. During the iconoclast controversy, both those who favored icons and their opponents who rejected icons paid great attention to the Tabor episode, which confirms the crucial link between the Transfiguration and the representability of Christ.

  • Název v anglickém jazyce

    The Transfiguration and the Eikon of Christ : From Eusebius’ Letter to Constantina to the Iconoclast Era

  • Popis výsledku anglicky

    In the so-called Letter of Eusebius of Cesarea to Constantina, the section devoted to the Transfiguration of Christ lends itself particularly to comparison with other Early Christian texts that use the Tabor episode as an argument to deny the possibility of seeing or representing Christ. Examples include a portion of the Fragmenta in Lucam, also attributed to Eusebius of Caesarea, and a fragment by Leontius presbyter, quoted in Nicephorus of Constantinople’s Refutatio et Eversio. Such consonance helps support the letter’s authenticity, an object of an extensive scholarly debate, or at least indicates its early chronology. Furthermore, the interpretation these texts offer seems to be reflected in the visual production. The Transfiguration scene was never represented until the late fourth century; conversely, from the sixth century onwards, it was depicted in several works of art. During the iconoclast controversy, both those who favored icons and their opponents who rejected icons paid great attention to the Tabor episode, which confirms the crucial link between the Transfiguration and the representability of Christ.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Convivium : Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterreanean

  • ISSN

    2336-3452

  • e-ISSN

    2336-808X

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    BE - Belgické království

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    60-77

  • Kód UT WoS článku

    000498806300005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85075596741