Spaces of memory in migration society in the content of the concept of home criticism : Shapes of a didactical concept for German as a foreign and second language in adult education
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00112423" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00112423 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/142273" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/142273</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BBGN2019-S-6" target="_blank" >10.5817/BBGN2019-S-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Migrationsgesellschaftliche Erinnerungsorte auf heimatkritischer Grundlage : Konturen eines Didaktisierungskonzeptes für die Erwachsenenbildung DaF/DaZ
Popis výsledku v původním jazyce
Das Dissertationsprojekt Migrationsgesellschaftliche Erinnerungsorte auf heimatkritischer Grundlage. Konturen eines Didaktisierungskonzeptes für die Erwachsenenbildung DaF/DaZ, will bislang wenig beachtete migrationsgesellschaftliche Erinnerungsorte didaktisch fruchtbar machen und darüber hinaus Konturen einer heimatkritischen und migrationssensiblen Landeskunde generieren. Dieser Beitrag ist angelehnt an ein Exzerpt, welches im Kontext der Anmeldung meines Dissertationsthemas an der Universität Wien entstanden ist.1 Um die Relevanz und allgemeine Problemstellung meines Vorhabens illustrieren zu können, ist es zunächst notwendig, die historischen und gegenwärtigen Entwicklungslinien der beiden zentralen Konzepte Erinnerungsort und Landeskunde zu skizzieren und anschließend in ein Verhältnis zum Forschungsdesiderat der Arbeit zu setzen.
Název v anglickém jazyce
Spaces of memory in migration society in the content of the concept of home criticism : Shapes of a didactical concept for German as a foreign and second language in adult education
Popis výsledku anglicky
This paper aims to outline a dissertation project, which was presented at the conference Aktuelle landeskundliche Ansätze in DaF/DaZ (Actual cultural study didactical concepts in the content of German as a foreign and second language). Furthermore, I want to start to conceptualize two terms, that are centric to this perspective – migrationssensibel (migrational sensitive) and heimatkritisch (home critic). The paper starts with a short historical overview and a debate on the role of the concepts of Landeskunde and Erinnerungsorte (Spaces of memory). It also presents the methodological design that will be used for this dissertation project (Grounded Theory, and City Walks). Finally, I will describe the expected outcome of this dissertation project.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik
ISSN
1803-7380
e-ISSN
2336-4408
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
Supplementum
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
67-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—