Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00113991" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00113991 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1069072719884299" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1069072719884299</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/1069072719884299" target="_blank" >10.1177/1069072719884299</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.

  • Název v anglickém jazyce

    Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

  • Popis výsledku anglicky

    This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-07537S" target="_blank" >GA18-07537S: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Career Assessment

  • ISSN

    1069-0727

  • e-ISSN

    1552-4590

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    478-495

  • Kód UT WoS článku

    000495552600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85074859398