Otakar Zich on Dramatic Acting
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00114640" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00114640 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/142551" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/142551</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-7" target="_blank" >10.5817/TY2020-1-7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Otakar Zich on Dramatic Acting
Popis výsledku v původním jazyce
This study deals with Otakar Zich’s conception of dramatic acting as defined in his 1931 The Aesthetics of Dramatic Art and the historical context in which the concept was formed, e.g. within the first generation of Czech Modernism in the 1890s of which Zich was a member. Zich’s aesthetics were influenced by (1) experimental psychology, particularly the associationism Zich adopted from his professor František Krejčí; (2) a theory of the work of art developed by first-generation Modernists under the influence of Richard Wagner; and (3) Nietzschean individualism. Coming from this background, Zich could not fully anticipate the tumultuous developments in theatre during the interwar period, especially the latest practical and theoretical innovations in the field of anti-illusionistic avant-garde acting.
Název v anglickém jazyce
Otakar Zich on Dramatic Acting
Popis výsledku anglicky
This study deals with Otakar Zich’s conception of dramatic acting as defined in his 1931 The Aesthetics of Dramatic Art and the historical context in which the concept was formed, e.g. within the first generation of Czech Modernism in the 1890s of which Zich was a member. Zich’s aesthetics were influenced by (1) experimental psychology, particularly the associationism Zich adopted from his professor František Krejčí; (2) a theory of the work of art developed by first-generation Modernists under the influence of Richard Wagner; and (3) Nietzschean individualism. Coming from this background, Zich could not fully anticipate the tumultuous developments in theatre during the interwar period, especially the latest practical and theoretical innovations in the field of anti-illusionistic avant-garde acting.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-20335S" target="_blank" >GA16-20335S: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
2336-4548
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
81-88
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090539258