Otakar Zich and Prague's 'Semiotic Stage' : reading performance avant la lettre
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00114727" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00114727 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/142546" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/142546</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-2" target="_blank" >10.5817/TY2020-1-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Otakar Zich and Prague's 'Semiotic Stage' : reading performance avant la lettre
Popis výsledku v původním jazyce
Zich's unique views of dramatic work initiated a performance theory avant la lettre. It was, however, as I argue a collective effort of Prague School theorists, whose polemics with Zich and among each other recognized the inherent semiotic potential of Zich's work. Often related to contemporary stage experiments, Zich's ideas explored topics like the mobility and hierarchy of signs, their respective functions, and the position of dramatic text, the concept of the 'actor's figure'. Zich and the discussions he incited are also useful for ideas of transitions between theatre and ceremony that enrich the current approach to the audience, space, and characters on the contemporary stage.
Název v anglickém jazyce
Otakar Zich and Prague's 'Semiotic Stage' : reading performance avant la lettre
Popis výsledku anglicky
Zich's unique views of dramatic work initiated a performance theory avant la lettre. It was, however, as I argue a collective effort of Prague School theorists, whose polemics with Zich and among each other recognized the inherent semiotic potential of Zich's work. Often related to contemporary stage experiments, Zich's ideas explored topics like the mobility and hierarchy of signs, their respective functions, and the position of dramatic text, the concept of the 'actor's figure'. Zich and the discussions he incited are also useful for ideas of transitions between theatre and ceremony that enrich the current approach to the audience, space, and characters on the contemporary stage.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-20335S" target="_blank" >GA16-20335S: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 23
Číslo periodika v rámci svazku
č. 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
13-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090522861