The Czech Vienna School and the art of the ‘small people’
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00115748" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00115748 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arthistoriography.files.wordpress.com/2020/05/filipova.pdf" target="_blank" >https://arthistoriography.files.wordpress.com/2020/05/filipova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Czech Vienna School and the art of the ‘small people’
Popis výsledku v původním jazyce
Marta Filipová examines the discipline of art history in interwar Czechoslovakia and its Austro-Hungarian legacies, paying particular attention to questions of modernity, class, and folk art and design. The article focuses on the attitudes of the Vienna School’s followers to folk art and primarily examines the writings of the Czech art historians Zdeněk Wirth (1878-1961) and Antonín Matějček (1888-1950). Their attention to art created by ‘the small people’ of villages and the countryside had clear parallels in the theories of Alois Riegl. Both Czech art historians, however, developed Riegl’s views further. Aware of the impact of modernity and industrialisation on art production, they related folk art to a specific class and the social, economic and ethnic changes in the Czech lands in the first two decades of the twentieth century. The text therefore scrutinises their reasons for the continued concern with folk art in the light of the legacy of the Vienna School.
Název v anglickém jazyce
The Czech Vienna School and the art of the ‘small people’
Popis výsledku anglicky
Marta Filipová examines the discipline of art history in interwar Czechoslovakia and its Austro-Hungarian legacies, paying particular attention to questions of modernity, class, and folk art and design. The article focuses on the attitudes of the Vienna School’s followers to folk art and primarily examines the writings of the Czech art historians Zdeněk Wirth (1878-1961) and Antonín Matějček (1888-1950). Their attention to art created by ‘the small people’ of villages and the countryside had clear parallels in the theories of Alois Riegl. Both Czech art historians, however, developed Riegl’s views further. Aware of the impact of modernity and industrialisation on art production, they related folk art to a specific class and the social, economic and ethnic changes in the Czech lands in the first two decades of the twentieth century. The text therefore scrutinises their reasons for the continued concern with folk art in the light of the legacy of the Vienna School.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Art Historiography
ISSN
2042-4752
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
22
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
1-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—