Sekvence a objekty, příspěvek k poznání formálních východisek spektrální hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00116870" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00116870 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/142893" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/142893</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2020-1-8" target="_blank" >10.5817/MB2020-1-8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sekvence a objekty, příspěvek k poznání formálních východisek spektrální hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Tento text se věnuje formálním východiskům spektrální hudby. Předmětem jeho zájmu je základní koncept vznikání skladby, jenž spočívá ve vytváření sekvence zpracovávaných "objektů" určených primárně výškou tónu. Koncept se stal paradigmatický v oblasti tzv. počítačem asistované kompozice a jeho formalizaci reprezentuje prototyp nástroje pro počítačem asistovanou kompozici Esquisse (1987) vzniklý v Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) pro potřeby skladatelů sdílejících ideová východiska spektrální hudby. Poukazováno je přitom na podobnost, kterou tento koncept vykazuje při srovnání s kompozičním myšlením Iannise Xenakise uplatněným při tvorbě Stochastic Music Program (1962). Text vychází z analýzy nástroje Esquisse provedené s využitím doposud nepublikovaného manuálu, jenž byl interním dokumentem IRCAMu.
Název v anglickém jazyce
Sequences and objects, a contribution to understanding formal apsects of spectral music
Popis výsledku anglicky
This text focuses on the formal foundations of spectral music. It is concerned with the elementary concept for the creation of a composition which consists of the generation of sequences of processed "objects" determined primarily by pitch. This concept has become paradigmatic in the field known as computer assisted composition, and whose formalisation represents a prototype of an instrument for the computer-assisted composition Esquisse (1987) created at the Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) for the needs of composers sharing the ideological foundations of spectral music. A similarity is brought to light between this concept and the compositional thinking of Iannis Xenakis as applied to the creation of Stochastic Music Program (1962). The Esquisse insrument is analysed with the aid of an as yet unpublished manual provided by IRCAM, where it was used as an internal document.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
117-138
Kód UT WoS článku
000587255700008
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85096116606