Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00117502" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00117502 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Interpreti Čapkovy hry o Robotech o ní obvykle uvažují jako o moderní verzi mýtu o stvoření člověka, převyprávěném do podoby dobrodružného příběhu s prvky vědecké fantastiky. Tento pohled je zcela legitimní a asi nejlépe koresponduje s příběhy o robotech stvořenými populární kulturou, stejně jako s roboty vznikajícími ve vědeckých a technických laboratořích. V příspěvku je představen opomíjený pohled na Čapkova Robota z hlediska teatrologie. Nejdříve jsou shrnuta historická fakta vztahující se ke světové premiéře hry R.U.R., Rossum’s Universal Robots a následně se zaměřujeme na intepretaci Robota jako divadelní znak. Mediálně specifická interpretace Robota jako dramatické postavy je podle našeho názoru klíčem k pochopení základního tématu hry, jímž je epistemologická nejistota tváří v tvář umělému člověku, kterou Čapek evokuje prostřednictvím rozehrání imitační hry člověk–stroj zahrnující nejen prostor jeviště, ale i hlediště.

  • Název v anglickém jazyce

    Play about Robots as Čapek's Test of Humanity

  • Popis výsledku anglicky

    The interpreters of Čapek's play about Robots usually think of it as a modern version of the myth of the creation of man, retold into the form of an adventure story with elements of science fiction. This view is completely legitimate and probably the best corresponds with stories about robots created by popular culture, as well as with robots created in scientific and technical laboratories. This article presents a neglected view of Čapek's Robot, which is elaborates on a point of view of theatrology. First, the historical facts related to the world premiere of R.U.R., Rossum’s Universal Robots are summarized, and then we focus on the interpretation of the Robot as a theatrical sign. In our opinion, the media-specific interpretation of Robot as a dramatic character is the key to understanding the core theme of the play, which is the epistemological uncertainty face to face to an artificial man, which Čapek evokes by playing a human-machine imitation game, which involves not only the stage but also the auditorium.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Robot 100 : Sto rozumů

  • ISBN

    9788075920621

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    106-111

  • Název nakladatele

    VŠCHT Praha

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku