Kdo, s kým, o čem, pro koho : geneze formátu televizní písničky a spolupráce kulturních průmyslů v 60. letech v Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00117512" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00117512 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://iluminace.cz/index.php/cz/article?id=231" target="_blank" >https://iluminace.cz/index.php/cz/article?id=231</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kdo, s kým, o čem, pro koho : geneze formátu televizní písničky a spolupráce kulturních průmyslů v 60. letech v Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá historickým výzkumem audiovizuálního formátu zvaného televizní písnička, tedy předchůdce videoklipu. Cílem této práce je objasnit genezi vzniku tohoto formátu jako součásti širšího pole televizní zábavy, na jehož půdorysu televizní písnička od konce 50. let v Československé televizi vznikala, a to nejprve jako primární produkt a posléze spíše jako sekundární výstup hudebně zábavných písničkových cyklů a seriálů. Studie analyzuje proměnu zpracování písniček do televizní či filmové podoby z jisté nahodilosti do fenoménu propojujícího kulturní průmysly jako divadlo, televize, film, rozhlas a nahrávací společnost Supraphon, sleduje synergii těchto kulturních průmyslů v 60. letech v Československu a rozkrývá (ne)specifičnost jejich spolupráce s prvky konkurence a tržních mechanismů v rámci socialistického zřízení a ekonomiky.
Název v anglickém jazyce
Who, with Whom, about What, for Whom : The genesis of the television song format and culture industries cooperation in Czechoslovakia in the 1960s
Popis výsledku anglicky
This study is a historical research work focused on the specific audiovisual format called television song, which was the music video forerunner made by Czechoslovak Television since 1958. The research is focused on the early years of working with this format until 1968/1970, which was the historical milestone representing the shutdown of the liberalization process in Czechoslovakia following the Soviet-led invasion on 21st August 1968. The aim of this work is to clarify the genesis of the television song format as a part of television entertainment which was the production field for filming this format. This study also proves how elastic the format of the television song was and how it contributed to more flexible and effective cooperation among culture industries. This work reveals a synergy of culture industries (theatre, television, film, radio broadcasting companies, recording companies) as well as the (non)specificity of their cooperation in the socialist state and its economy. The final ambition is to outline a new perspective on the audiovisual formats in the context of the 1960s, thus paving the way to a more structured view about the nature and peculiarities of audiovisual production during this period in Czechoslovakia.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
5-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85091679019