Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00118718" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00118718 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03055698.2019.1706042?casa_token=zjnmmw2LsHoAAAAA:RorVLRanrwvG64X0cXlzWEArJdgbNuasZbqAqUSiRt55j8J6EgeiRIJhw2FRYG4nJZHpJlGNFAvE" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03055698.2019.1706042?casa_token=zjnmmw2LsHoAAAAA:RorVLRanrwvG64X0cXlzWEArJdgbNuasZbqAqUSiRt55j8J6EgeiRIJhw2FRYG4nJZHpJlGNFAvE</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2019.1706042" target="_blank" >10.1080/03055698.2019.1706042</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse

  • Popis výsledku v původním jazyce

    To intensify students learning, it is important to understand why individual students participate in classroom discourse differently. So far, there is no empirical evidence illustrating how student participation is affected by the fact that students achieve certain peer status among their classmates. Therefore, this study examines the relationship between peer status and students’ participation. We analyse data gathered via structured observation of classroom discourse and through a standardised sociometric questionnaire establishing peer status on the bases of its two dimensions: peer likeability and social dominance. The sample consisted of 639 ninth-grade students from 32 Czech classrooms. This study shows that the effects of both dimensions on students’ participation are contrary. The regression model shows that the effect of dominance on participation is stronger and is directly proportional: students who are perceived as more dominant participate more. The interconnectedness of peer status and participation intensifies among students with lower academic achievement.

  • Název v anglickém jazyce

    The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse

  • Popis výsledku anglicky

    To intensify students learning, it is important to understand why individual students participate in classroom discourse differently. So far, there is no empirical evidence illustrating how student participation is affected by the fact that students achieve certain peer status among their classmates. Therefore, this study examines the relationship between peer status and students’ participation. We analyse data gathered via structured observation of classroom discourse and through a standardised sociometric questionnaire establishing peer status on the bases of its two dimensions: peer likeability and social dominance. The sample consisted of 639 ninth-grade students from 32 Czech classrooms. This study shows that the effects of both dimensions on students’ participation are contrary. The regression model shows that the effect of dominance on participation is stronger and is directly proportional: students who are perceived as more dominant participate more. The interconnectedness of peer status and participation intensifies among students with lower academic achievement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-03643S" target="_blank" >GA17-03643S: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Educational Studies

  • ISSN

    0305-5698

  • e-ISSN

    1465-3400

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    438-455

  • Kód UT WoS článku

    000504193800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85077148702