Clapping to A Criminal: The Jack Sheppard Craze of the 1720s
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00119385" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00119385 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://english.phil.muni.cz/media/3328452/thepes_10_2021_1_5.pdf" target="_blank" >https://english.phil.muni.cz/media/3328452/thepes_10_2021_1_5.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Clapping to A Criminal: The Jack Sheppard Craze of the 1720s
Popis výsledku v původním jazyce
Jack Sheppard, a real historical figure executed in 1724 London, became the focus of many biographical publications and theatrical pieces immediately after his demise. This article examines the earliest literary works featuring Sheppard and the way the character of a criminal entered London’s stages. By analyzing the digression from the facts of Sheppard’s life, the tendencies of the popular theatrical genres of the 1720s emerge. Based on two works of art, Thurmond’s Harlequin Sheppard (1724) and Walker’s Quaker’s Opera (1728), one can trace the development of the theatre devices as well as the marketing strategies dramatic authors used to lure the audience into theatres. Both examined pieces were not particularly successful but Thurmond’s pantomime significantly inspired John Gay to write Beggar’s Opera, basing the character of Macheath on Sheppard. Walker then combined the two phenomena – taking the strategies of new ballad operas, he repurposed the story of Jack Sheppard and adapted it into Quaker’s Opera.
Název v anglickém jazyce
Clapping to A Criminal: The Jack Sheppard Craze of the 1720s
Popis výsledku anglicky
Jack Sheppard, a real historical figure executed in 1724 London, became the focus of many biographical publications and theatrical pieces immediately after his demise. This article examines the earliest literary works featuring Sheppard and the way the character of a criminal entered London’s stages. By analyzing the digression from the facts of Sheppard’s life, the tendencies of the popular theatrical genres of the 1720s emerge. Based on two works of art, Thurmond’s Harlequin Sheppard (1724) and Walker’s Quaker’s Opera (1728), one can trace the development of the theatre devices as well as the marketing strategies dramatic authors used to lure the audience into theatres. Both examined pieces were not particularly successful but Thurmond’s pantomime significantly inspired John Gay to write Beggar’s Opera, basing the character of Macheath on Sheppard. Walker then combined the two phenomena – taking the strategies of new ballad operas, he repurposed the story of Jack Sheppard and adapted it into Quaker’s Opera.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-07494S" target="_blank" >GA19-07494S: Anglická divadelní kultura 1660-1737</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theory and Practice in English Studies (THEPES)
ISSN
1805-0859
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
63-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—