CZEDD a SLAN — online nástroje zaměřené na práci se slovotvorbou češtiny jako druhého/cizího jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00119930" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00119930 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/170738/Ivana_Kolarova_-_Adriana_Valkova_78-92.pdf?sequence=1&isAllowed=y" target="_blank" >https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/170738/Ivana_Kolarova_-_Adriana_Valkova_78-92.pdf?sequence=1&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
CZEDD a SLAN — online nástroje zaměřené na práci se slovotvorbou češtiny jako druhého/cizího jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Nástroje CZEDD (Czech electronic derivational dictionary) a SLAN (Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince) představují systematický způsob, jak přistupovat k výuce slovotvorby češtiny u nerodilých mluvčích. Oba nástroje vychází ze základní vlastnosti češtiny jakožto morfologického typu jazyka, jehož slovní zásobu tvoří více než 75 % slov odvozených. Principem obou nástrojů je učit studenty-cizince vztahovat odvozená slova (např. vládce) ke slovům základovým (např. vládnout) a současně uplatňovat princip kompozicionality (např. samoplátce souvisí se spojením slov platit sám, přičemž -ce indikuje osobu). Oba nástroje vychází z dat učebnicových korpusů cílených na jazykovou úroveň A2, B1 a B2, díky čemuž je možné uchopit frekventované (produktivní) slovotvorné modely, které odpovídají jazykové úrovni uživatele (studenta-cizince). Pravidelným užíváním aplikací lze předpokládat navýšení pasivní, popř. i aktivní slovní zásoby nerodilých mluvčích češtiny
Název v anglickém jazyce
CZEDD and SLAN - online tools focused on working with word-formation of Czech as a second / foreign language
Popis výsledku anglicky
The tools CZEDD (Czech Electronic Derivational Dictionary) and SLAN (a word-form analyzer for teaching Czech to foreigners) represent a systematic way of approaching the teaching of Czech word-formation to non-native speakers. Both tools are based on the basic properties of Czech as a morphological type of language, whose vocabulary consists of more than 75% of derived words. The principle of both tools is to teach foreign students to relate derived words (e.g. vládce = ruler) to basic words (e.g. vládnout = to rule), at the same time applying the principle of compositionality (e.g. samoplátce = self-payer, which indicates a person, is related to the combination of words platit sám = to pay for oneself). Both tools are based on data from textbook corpora targeted at the language level A2, B1 and B2. Thanks to this it is possible to grasp frequent (productive) word-formation models specific to the language level of the foreign learner. Regular use of applications can be expected to increase the passive and active vocabulary of non-native speakers of Czech.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000293" target="_blank" >TL03000293: Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince (SLAN)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
1805-367X
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
78-92
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—