Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Perception of Literary Discourse by Slovak Students

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00121818" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00121818 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.24833/2687-0126-2021-3-2-67-79" target="_blank" >https://doi.org/10.24833/2687-0126-2021-3-2-67-79</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24833/2687-0126-2021-3-2-67-79" target="_blank" >10.24833/2687-0126-2021-3-2-67-79</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ruština

  • Název v původním jazyce

    Vosprijatije diskursa chudožestvennych proizvedenij v slovackom vuze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Osnovyvajas’ na opyte analiza i interpretacii russkich chudožestvennych proizvedenij v slovackom vuze, avtory predprinimajut popytku opredelit’ složnosti, voznikajuščije v processe obučenija russkoj literature, kul’ture i russkomu jazyku. V sta­t’je udeljajetsja vnimanije diskursivnym faktoram izučenija proizvedenij chudožestvennoj literatury s oporoj na teoretičeskije osnovy veduščich issledovanij diskursa. V pervuju očered’ avtory sosredotočivajutsja na pjati kodach, vydelennych odnim iz predstavitelej strukturalizma i poststrukturalizma, francuzskim filosofom, literaturovedom, èste­tikom i semiotikom – R. Bartom. Rasšifrovka otdel’nych kodov literaturnych proizvede­nij možet motivirovat’ studentov-rusistov k samostojatel’nomu čteniju, čto razvivajet ich kritičeskoje myšlenije, rasširjajet krugozor znanij, a takže sposobstvujet ich profes­sional’nomu i ličnostnomu rostu. Na zanjatijach po interpretacii tekstov chudožestvennoj literatury v ramkach obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu dovol’no často vstreča­jutsja različnyje trudnosti, v častnosti s rasšifrovkoj nazvannych kodov. Cel’ nastojaščej stat’ji – prokommentirovat’ èti složnosti, osvetit’ faktory, svjazannyje s tolkovanijem èlementov diskursa chudožestvennych proizvedenij, a takže predložit’ nekotoryje puti rešenija dlja ich ustranenija prepodavateljami u slovackich studentov, izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj. Stat’ja možet stat’ stimulom dlja posledujuščich nabljudenij v dan­noj oblasti, posposobstvovat’ povyšeniju èffektivnosti obučenija russkoj literature XVIII – XXI vv. v slovackich vuzach.

  • Název v anglickém jazyce

    The Perception of Literary Discourse by Slovak Students

  • Popis výsledku anglicky

    Based on the authors’ experience in analyzing and interpreting Russian works of art in a Slovak university, the paper identifies some of the difficulties that arise in the process of teaching Russian literature, culture and the Russian language. The conducted research pays at¬tention to the discursive factors of the study of works of fiction, while relying on the theoretical foundations of the world-famous researchers of discourse. First of all, the authors focus on five codes highlighted by one of the representatives of structuralism and poststructuralism, the French philosopher, literary critic, esthetician and semioticist – R. Bart. Deciphering individual codes of literary works can motivate students of the Russian language and literature to read independently, which develops their critical thinking, broadens the horizons of knowledge, and also contributes to their professional and personal growth. In classes on the interpretation of texts of fiction in the framework of teaching Russian as a foreign language, various difficulties are often encountered, in particular, with the decoding of the named codes. The purpose of this paper is to comment on these difficulties, highlight the factors associated with the interpretation of the elements of literary discourse, and also offer some solutions which teachers can implement to help Slovak students studying Russian as a foreign language get rid of these difficulties. The article can become an incentive for further observations in this area, contribute to an increase in the effectiveness of teaching Russian literature of the 18th – 21st centuries in Slovak universities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Professional Discourse & Communication

  • ISSN

    2687-0126

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    RU - Ruská federace

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    67-79

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus