'Everyone out!' – on right-wing populist (distorted) images of the enemy : a comparison of stagings of Jaroslav Rudiš's novel Nationalstraße in Bremen, Dresden, and Potsdam
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123602" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123602 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/144562" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/144562</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-8" target="_blank" >10.5817/TY2021-2-8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
"Alle raus!" – von rechtspopulistischen Feind(zerr)bildern : ein Vergleich der Bremer, Dresdner und Potsdamer Inszenierung nach Jaroslav Rudišs Roman Nationalstraße
Popis výsledku v původním jazyce
Der Roman Nationalstraße (tschechischer Originaltitel: Národní třída) von Jaroslav Rudiš fand im Theater Bremen, Staatsschauspiel Dresden und Hans Otto Theater in Potsdam in deutscher Sprache auf die Bühne. Vandam, der Protagonist, hat Feindbilder, die rechtspopulistisch verstanden werden können. In diesem Beitrag wird jeweils eine Szene der Videoaufnahmen der drei Inszenierungen auf diese Art der Feindbildkonstruktionen hin analysiert – unter Berücksichtigung der Aspekte Parodie und Publikum. Der Beitrag ist eine multiperspektivische Auseinandersetzung mit einem Problem unserer Zeit, weshalb soziologische, kultur-, politik-, sprach– und theaterwissenschaftliche Ansätze miteinander verschränkt werden.
Název v anglickém jazyce
'Everyone out!' – on right-wing populist (distorted) images of the enemy : a comparison of stagings of Jaroslav Rudiš's novel Nationalstraße in Bremen, Dresden, and Potsdam
Popis výsledku anglicky
The novel Nationalstraße (Czech original: Národní třída) written by Jaroslav Rudiš has been staged in German by Theater Bremen, Staatsschauspiel Dresden, and Hans Otto Theater in Potsdam. Vandam, the main character of the novel, has his own perception of the antagonists, which can be interpreted as right-wing populist. This article analyses each scene of the three aforementioned stagings available through video recordings, focusing on the constructions of Vandam's enemies – from the perspectives of Parody and Audience. The article aspires to offer a multidisciplinary approach to interpretation of the present-day issues raised in the performances; hence sociological and linguistic perspectives as well as cultural, political, and theatre studies approaches are applied in the analysis.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
2336-4548
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
96-115
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85124135895