Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123735" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123735 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/files/spo-proceedings20.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/files/spo-proceedings20.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané psychologické aspekty pracovní angažovanosti u středoškolských učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumu bylo zjistit míru pracovní angažovanosti a její vztah s vybranými psychologickými aspekty (pracovní smysluplností, syndromem vyhoření a celkovou životní spokojeností). Výzkumný soubor zahrnoval 662 středoškolských učitelů. Angažovanost byla měřena dotazníkem Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) a dotazníkem Engaged Teachers Scale (ETS). Výsledky potvrdily pozitivní statisticky významný vztah mezi pracovní angažovaností a pracovní smysluplností (WAMI), celkovou životní spokojeností (SWLS) a osobní úspěšností (MBI-ES) a negativní statisticky významný vztah mezi dvěma zbývajícími dimenzemi dotazníku vyhoření (MBI-ES), emocionálním vyčerpáním a depersonalizací. Součástí výzkumu bylo také srovnání psychometrických vlastností obou dotazníků zjišťujících učitelskou angažovanost. Výsledky naznačují, že ETS je vhodnějším nástrojem k měření angažovanosti u učitelů.
Název v anglickém jazyce
Specific psychological aspects of work engagement among secondary school teachers
Popis výsledku anglicky
The research aimed to determine the level of work engagement and its relationship with selected psychological aspects (work meaningfulness, burnout syndrome, and overall life satisfaction). The research sample included 662 high school teachers. Engagement was measured by the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) and the Engaged Teachers Scale (ETS). The results confirmed a positive statistically significant relationship between work engagement and work meaningfulness (WAMI) overall life satisfaction (SWLS) and personal accomplishment (MBI-ES) and the negative statistically significant relationship between the two remaining dimensions of the burnout questionnaire (MBI-ES), emotional exhaustion and depersonalization. Part of the research was also a comparison of psychometric properties of both questionnaires determining teachers’ engagement. The results suggest that the ETS is a more appropriate tool for measuring teachers’ engagement.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociální procesy a osobnost 2020 Sborník příspěvků
ISBN
9788021099128
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
221-227
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno, online
Datum konání akce
1. 1. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—