Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Za hranice profesionální a fanouškovské kritiky : Afinitní rétorika českých filmových videorecenzí na platformě YouTube

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00126552" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00126552 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2021/04/01.pdf" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2021/04/01.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Za hranice profesionální a fanouškovské kritiky : Afinitní rétorika českých filmových videorecenzí na platformě YouTube

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Existující literatura o filmové a kulturní kritice v digitální éře poukazuje na rozpíjející se hranice mezi takzvanými profesionály a amatéry či fanoušky. Jak tedy za takových podmínek můžeme vytyčit a definovat průniky, sdílené praktiky a styčné body mezi odlišnými, a přitom konvergujícími kritickými školami? Tato studie, založená na rétorické analýze tří českých youtubových kanálů (Toren, Medojed, Hroty Algernona), navrhuje o filmových recenzích uvažovat jako o typu afinitní rétoriky. Afinita zde neoznačuje jen osobní emocionální vazby k filmům či jejich publikům, ale spíše představuje rozporuplnou, vzájemně se doplňující směs napojení a odstupu. Na jedné straně se youtubeři intuitivně přimykají k normám klasického hollywoodského vyprávění a coby autentické influencerské mikrocelebrity (Abidin a Brown, 2019) usilují ovlivňovat vkus a jednání svých sledujících. Na stranu druhou však z odstupu líčí hollywoodskou studiovou tvorbu jako zábavní produkt s průmyslově danými náležitostmi a s ohledem na fungování YouTube reflektují rozdíly mezi vlastními estetickými preferencemi a preferencemi ostatních fanoušků. Jak tato studie nakonec naznačuje, afinitní rétorika může být sdílena filmovými fanoušky i profesionálními kritiky, a tak nám může pomoci udělat krok směrem k redefinování současné filmověkritické praxe a jejích možných způsobů kategorizace.

  • Název v anglickém jazyce

    Beyond Professional and Fan Criticism : Affinitive Rhetoric of Czech Video Reviews of Films on YouTube

  • Popis výsledku anglicky

    Existing scholarship on film and cultural criticism in the digital era points to blurred boundaries between the so-called professionals and amateurs or fans. How, then, can we delineate and define the intersections, shared practices and points of contact between these different, yet converging critical schools? This study, based on a rhetorical analysis of three Czech Youtube channels (Toren, Medojed, Hroty Algernona), argues that film reviews in the digital age can be productively described in terms of affinitive rhetoric. Affinity here does not stand for a personal emotional bond to films or their publics, but rather represents an ambiguous blend of attachment and distanced recognition of its boundaries. On the one hand, youtubers intuitively tie themselves to norms of classical Hollywood narration, and as microcelebrities (Abidin a Brown, 2019) strive to influence and unite with their followers. On the other hand, they see Hollywood cinema as rooted in conventionalized and commerce-driven entertainment industry, and with regards to the YouTube economy differentiate between their own aesthetic preferences and preferences of other fans or viewers. As this study finally suggests, affinitive rhetoric can be shared both by film fans and professional critics, and therefore allows us to make a step towards rethinking contemporary film criticism and its possible ways of categorization.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

    2570-9267

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    5-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85134161203