Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Copyright Literacy of Cultural Heritage Workers in the Czech Republic with a Focus on Librarians

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00126014" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00126014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_16" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_16</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_16" target="_blank" >10.1007/978-3-030-99885-1_16</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Copyright Literacy of Cultural Heritage Workers in the Czech Republic with a Focus on Librarians

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Memory institutions try to balance authors’ rights and “public good” in making information accessible. Cultural heritage workers must have sufficient copyright literacy to deal with challenges growing from these conflicting interests. Todorova initiated international research describing copyright competencies and attitudes of cultural heritage workers. This study transfers it to the Czech Republic. We got 313 responses from all types of memory institutions. Respondents evaluated their copyright literacy rather positively (especially in a national context), but almost half of them had some knowledge shortcomings in copyright exceptions for cultural heritage institutions. They preferred web pages as information resources about copyright. 74.3% of respondents thought that institutional copyright policy was necessary, but only 22.4% of the institutions had a special worker assigned to deal with the copyright agenda. Most respondents felt that copyright literacy education was necessary both at the university level and further professional education.

  • Název v anglickém jazyce

    Copyright Literacy of Cultural Heritage Workers in the Czech Republic with a Focus on Librarians

  • Popis výsledku anglicky

    Memory institutions try to balance authors’ rights and “public good” in making information accessible. Cultural heritage workers must have sufficient copyright literacy to deal with challenges growing from these conflicting interests. Todorova initiated international research describing copyright competencies and attitudes of cultural heritage workers. This study transfers it to the Czech Republic. We got 313 responses from all types of memory institutions. Respondents evaluated their copyright literacy rather positively (especially in a national context), but almost half of them had some knowledge shortcomings in copyright exceptions for cultural heritage institutions. They preferred web pages as information resources about copyright. 74.3% of respondents thought that institutional copyright policy was necessary, but only 22.4% of the institutions had a special worker assigned to deal with the copyright agenda. Most respondents felt that copyright literacy education was necessary both at the university level and further professional education.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50804 - Library science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Information Literacy in a Post-Truth Era

  • ISBN

    9783030998844

  • ISSN

    1865-0929

  • e-ISSN

    1865-0937

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    179-188

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Cham

  • Místo konání akce

    Bamberg

  • Datum konání akce

    20. 9. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku