Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00127985" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00127985 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28530" target="_blank" >https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28530</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014" target="_blank" >10.31577/sd-2022-0014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie pojednává o vybraných brněnských inscenacích hudebně-dramatického díla Claudia Monteverdiho (1567 – 1643). Zvláštní pozornost věnuje odkazu režijní školy československého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907 – 1970), který působil především v Brně a v padesátých letech 20. století také v Bratislavě. Studie vychází z mého výzkumu zaměřeného na inscenování děl Claudia Monteverdiho na českém území od prvních inscenací až do současnosti (2022). Jelikož v posledních letech byla v České republice nově nastudována některá Monteverdiho jevištní díla, kladu si otázku, jaká tématajsou prostřednictvím těchto děl diváku prezentována, případně, jaké inscenační výzvy nesou tato díla, a to zejména v oblasti režijně-scénografické koncepce. První část studie se ohlíží do minulosti 20. století, v níž nachází první setkání československých divadelníků s Monteverdim. Druhá část studie se věnuje současnosti, zejména novému monteverdiovskému projektu studenta operní režie Hudební fakulty JAMU, který vznikl na jaře 2022 ve Studiu Devítka. Na základě archivních materiálů k inscenacím, rozhovorů s pamětníky a současnými inscenátory představuje možnosti jevištní interpretace Monteverdiho děl v závislosti na proměně povědomí a představ o barokním operním divadle a jeho dobové inscenační praxi. Studie klade otázku, jaká témata či jaké motivy jsou proinscenátory důležité při prezentování těchto zhruba čtyři sta let starých děl dnešnímu diváku.

  • Název v anglickém jazyce

    Directorial-scenographic Concepts of Claudio Monteverdi's Stage Works in Brno Productions

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with selected Brno productions of the music-drama works of Claudio Monteverdi (1567 - 1643), paying special attention to the legacy of the directing school of the Czechoslovak opera director Miloš Wasserbauer (1907 - 1970), who worked mainly in Brno and in the 1950s also in Bratislava. The study is based on author's research focused on the staging of Claudio Monteverdi's works on Czech territory from the first productions to the present (2022). Since some of Monteverdi's stage works have been newly staged in the Czech Republic in recent years, the author asks what themes are presented to the audience through these works, or what staging challenges these works pose, especially in the field of directorial-scenographic conception. The first part of the study looks back to the past of the 20th century, in which it finds the first encounter of Czechoslovak theatre artists with Monteverdi. The second part of the study focuses on the present, in particular on a new Monteverdi project by a student of opera direction at the JAMU Faculty of Music, which was created in the spring of 2022 at Studio Devítka. On the basis of archival materials for the productions, interviews with survivors and contemporary stagers, it presents the possibilities of stage interpretation of Monteverdi's works in relation to the changing awareness and ideas about Baroque opera theatre and its contemporary staging practice. The study asks what themes or motifs are important to pro-stagers in presenting these roughly four hundred-year-old works to today's audiences.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovenské divadlo

  • ISSN

    0037-699X

  • e-ISSN

    1336-8605

  • Svazek periodika

    70

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    203-224

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85134648149