Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00129031" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00129031 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.iier.org.au/iier32/lintner.pdf" target="_blank" >http://www.iier.org.au/iier32/lintner.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.17632/5vzy6rykm7.1" target="_blank" >10.17632/5vzy6rykm7.1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Peer relationships in lower-secondary classrooms play a crucial part in students' academic and personal lives. This study uses social network analysis to investigate aspects influencing formation of both likeability and antipathy ties between students in Czech lower-secondary schools, with a special focus on the role on socioeconomic status. Data and research design employing exponential random graph models (ERGMs) allow researchers to explore roles of SES, gender, and several other structural network variables simultaneously. Using cross-sectional data from 435 students in 21 classrooms, this study suggests that high-SES students tend to receive more likeability ties and less antipathy ties compared to others. The overall results do not suggest a tendency of students to give preference to same-SES peers, however, SES homophily was found significant in 2 of the 21 sample classrooms. Additionally, this study confirms the effects of gender homophily, mutuality, transitivity, and preferential attachment on formation of peer relationships. The effects of SES seem to be related to the effect of mutuality, with networks with high mutuality effect not influenced by the effects of SES.

  • Název v anglickém jazyce

    A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms

  • Popis výsledku anglicky

    Peer relationships in lower-secondary classrooms play a crucial part in students' academic and personal lives. This study uses social network analysis to investigate aspects influencing formation of both likeability and antipathy ties between students in Czech lower-secondary schools, with a special focus on the role on socioeconomic status. Data and research design employing exponential random graph models (ERGMs) allow researchers to explore roles of SES, gender, and several other structural network variables simultaneously. Using cross-sectional data from 435 students in 21 classrooms, this study suggests that high-SES students tend to receive more likeability ties and less antipathy ties compared to others. The overall results do not suggest a tendency of students to give preference to same-SES peers, however, SES homophily was found significant in 2 of the 21 sample classrooms. Additionally, this study confirms the effects of gender homophily, mutuality, transitivity, and preferential attachment on formation of peer relationships. The effects of SES seem to be related to the effect of mutuality, with networks with high mutuality effect not influenced by the effects of SES.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-16021S" target="_blank" >GA21-16021S: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Issues in Educational Research

  • ISSN

    1837-6290

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    AU - Austrálie

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    182-204

  • Kód UT WoS článku

    000844510200011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85128622757